Kasvattajien käsityksiä lasten osallisuudesta vuoropäivähoidossa
Tolonen, Tuulia (2015)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Tolonen, Tuulia
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604033786
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604033786
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena on kartoittaa kasvattajien käsityksiä lasten osallisuudesta vuorohoidossa. Tutkimuspäiväkoti on kunnallinen ympärivuorokautista hoitoa tarjoava päiväkoti Kanta-Hämeessä. Vuorohoidon tarve lisääntyy työelämän muuttuessa ympärivuorokautiseksi, jonka vuoksi aiheen tutkiminen on täkeää. Vuorohoidon tutkiminen on myös ajankohtaista, koska vuorohoidon sisältöä ja tavoitteita ei määrittele tällä hetkellä mikään yksittäinen lainsäädäntö Suomessa.
Opinnäytetyöni on laadullinen tutkimus ja käytin laadullisia menetelmiä aineiston keruussa. Aineiston keruu tapahtui vuoropäiväkodissa haastattelemalla lastentarhaopettajia ja lastenhoitajia teemahaastattelulla. Haastatteluiden lisäksi tein kyselyn tutkimuspäiväkodin kasvattajille saadakseni tarpeeksi luotettavaa materiaalia. Kyselyn kysymykset liittyivät teemahaastattelun teemoihin. Analysoin aineiston teemoittelulla hyödyntäen teemahaastelun teemoja. Analysoin aineistoa myös Harry Shiern osallisuuden teorian avulla. Tätä teoriaa hyödynsin myös taustateoriana opinäytetyössäni.
Tutkimuksen tuloksena kasvattajilla oli samankaltaisia ajatuksia ja käsityksiä lasten osallisuudesta vuorohoidon arjessa. Kasvattajat kuuntelivat ja ottivat huomioon lasten mielipiteitä arjessa. Kasvattajat antoivat lapsille vaihtoehtoja ja rohkaisivat lapsia tuomaan esille heidän ajatuksiaan ja toiveitaan. Lasten toiveet ja ideat vietiin päiväkodin toimintaan asti. Tulokset osoittivat sen, että kasvattajat pystyivät omalla toiminnallaan tukemaan lasten osallisuutta vuorohoidon arjessa vaikka vuorohoitoa leimaa arjen kiireisyys ja muuttuvuus. Vuorohoito tuo haasteita lasten osallisuudelle, mutta samalla myös tarjoaa mahdollisuuksia huomioida lapsia paremmin silloin kun päiväkodissa on vähemmän lapsia paikalla, yleensä varhaisin aamulla, iltaisin sekä viikonloppuisin.
Opinnäytetyöni on laadullinen tutkimus ja käytin laadullisia menetelmiä aineiston keruussa. Aineiston keruu tapahtui vuoropäiväkodissa haastattelemalla lastentarhaopettajia ja lastenhoitajia teemahaastattelulla. Haastatteluiden lisäksi tein kyselyn tutkimuspäiväkodin kasvattajille saadakseni tarpeeksi luotettavaa materiaalia. Kyselyn kysymykset liittyivät teemahaastattelun teemoihin. Analysoin aineiston teemoittelulla hyödyntäen teemahaastelun teemoja. Analysoin aineistoa myös Harry Shiern osallisuuden teorian avulla. Tätä teoriaa hyödynsin myös taustateoriana opinäytetyössäni.
Tutkimuksen tuloksena kasvattajilla oli samankaltaisia ajatuksia ja käsityksiä lasten osallisuudesta vuorohoidon arjessa. Kasvattajat kuuntelivat ja ottivat huomioon lasten mielipiteitä arjessa. Kasvattajat antoivat lapsille vaihtoehtoja ja rohkaisivat lapsia tuomaan esille heidän ajatuksiaan ja toiveitaan. Lasten toiveet ja ideat vietiin päiväkodin toimintaan asti. Tulokset osoittivat sen, että kasvattajat pystyivät omalla toiminnallaan tukemaan lasten osallisuutta vuorohoidon arjessa vaikka vuorohoitoa leimaa arjen kiireisyys ja muuttuvuus. Vuorohoito tuo haasteita lasten osallisuudelle, mutta samalla myös tarjoaa mahdollisuuksia huomioida lapsia paremmin silloin kun päiväkodissa on vähemmän lapsia paikalla, yleensä varhaisin aamulla, iltaisin sekä viikonloppuisin.