EKG:N OTTAMINEN : Video-oppimateriaali Kymenlaakson ammattikorkeakoululle
Rajamäki, Sanna; Rommi, Mimmi-Lotta (2016)
Rajamäki, Sanna
Rommi, Mimmi-Lotta
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605036041
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605036041
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata opetusvideo EKG:n ottamisesta 14-kytkentäisenä. Video kuvattiin Kymenlaakson ammattikorkeakoulun hoitotyön koulutusohjelman opetuskäyttöön. Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyyppisenä työnä pohjautuen näyttöön perustuvaan hoitotyöhön. Opinnäytetyö on ajankohtainen, koska aiempien tutkimusten perusteella hoitajilla on puutteelliset tietotaidot 14-kytkentäisen EKG:n ottamisesta.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa laadukas opetusvideo sairaanhoitajaopiskelijoille, jonka avulla mahdollistetaan 14-kytkentäisen EKG:n ottaminen oikeaoppisesti. Kun EKG-nauha on laadukas, myös hoitotyön laatu paranee ja potilas kohtaa hyödyn. Sairaanhoitajan työnkuvaan kuuluu keskeisenä osana EKG:n ottamisen hallinta oikeaoppisesti.
Tässä opinnäytetyössä perehdyttiin jo olemassa olevan teoriatiedon pohjalta EKG:n ottamiseen 14-kytkentäisenä, sekä hyvän ja laadukkaan oppimateriaalin tekemiseen. Opinnäytetyön tuotoksena kuvattiin opetusvideo koulun minisairaalan innovatiivisessa oppimisympäristössä. Käytettävissä oli koulun Zoom Q4 -videokamera. Video editoitiin Windows Movie Makerin avulla. Video-oppimateriaalia ei julkaista liitteenä tässä työssä.
Jatkotutkimusehdotuksena nousi esille, kuinka hyvin tämän opinnäytetyön video-oppimateriaali palvelee oppimista ja opettamista Kymenlaakson ammattikorkeakoulussa. Tutkimuksessa voisi selvittää, onko opiskelijoiden EKG:n ottamistavat yhtenäiset ja oikeaoppiset. Tulevaisuudessa voisi tutkia hyödynnetäänkö 14-kytkentäistä EKG:n käyttöä hoitotyössä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa laadukas opetusvideo sairaanhoitajaopiskelijoille, jonka avulla mahdollistetaan 14-kytkentäisen EKG:n ottaminen oikeaoppisesti. Kun EKG-nauha on laadukas, myös hoitotyön laatu paranee ja potilas kohtaa hyödyn. Sairaanhoitajan työnkuvaan kuuluu keskeisenä osana EKG:n ottamisen hallinta oikeaoppisesti.
Tässä opinnäytetyössä perehdyttiin jo olemassa olevan teoriatiedon pohjalta EKG:n ottamiseen 14-kytkentäisenä, sekä hyvän ja laadukkaan oppimateriaalin tekemiseen. Opinnäytetyön tuotoksena kuvattiin opetusvideo koulun minisairaalan innovatiivisessa oppimisympäristössä. Käytettävissä oli koulun Zoom Q4 -videokamera. Video editoitiin Windows Movie Makerin avulla. Video-oppimateriaalia ei julkaista liitteenä tässä työssä.
Jatkotutkimusehdotuksena nousi esille, kuinka hyvin tämän opinnäytetyön video-oppimateriaali palvelee oppimista ja opettamista Kymenlaakson ammattikorkeakoulussa. Tutkimuksessa voisi selvittää, onko opiskelijoiden EKG:n ottamistavat yhtenäiset ja oikeaoppiset. Tulevaisuudessa voisi tutkia hyödynnetäänkö 14-kytkentäistä EKG:n käyttöä hoitotyössä.