Kilpailija-analyysi kierrätystavaramyymälälle
Nerg, Miku (2016)
Nerg, Miku
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605259781
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605259781
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja on Tampereella toimiva kierrätystavaramyymälä, joka kerää lahjoitustavaran myynnillä varoja hyväntekeväisyyteen. Työn päämääränä oli tutustua valikoituihin kilpailijoihin ja laatia kilpailija-analyysi. Tutkimusongelmaksi valittiin kysymys “Miten toimeksiantaja asemoituu kilpailijoihinsa nähden?”
Työn teoriaosuus nojaa markkinoinnin 7P-malliin sekä Michael Porterin kilpailuteorioihin. Tiedonkeruun päämenetelmänä on käytetty mystery shoppingia. Tiedonlähteenä on käytetty myös kilpailijoiden kotisivuja sekä sosiaalista mediaa. Vastaava analyysi on tehty myös toimeksiantajasta.
Toimeksiantaja on onnistunut myymäläsuunnittelussa ja asiakaspalvelussa. Lisäksi hinnat ovat kilpailukykyisiä. Toimeksiantajan toiminnassa ei ole havaittavissa selviä puutteita. Analyysin perusteella pahimpia kilpailijoita ovat muut hyväntekeväisyyteen varoja keräävät ja suurten organisaatioiden omistamat myymälät. Toiminnan tarkoituksen lisäksi ne ovat lähimpänä toimeksiantajaa myös asiakaskokemukseltaan sekä asiakaspalvelun tasoltaan.
Työn pohdintaosuus sisältää kehittämisehdotuksia ja jatkotutkimuksien aiheita toimeksiantajalle. Nämä liittyvät sijaintiin, internet-markkinointiin, verkkokauppaan, asiakaspalveluun, ja organisaation asemoimiseen pahimpiin kilpailijoihinsa nähden sekä asiakkaan että tavaranlahjoittajan näkökulmasta.
Työn teoriaosuus nojaa markkinoinnin 7P-malliin sekä Michael Porterin kilpailuteorioihin. Tiedonkeruun päämenetelmänä on käytetty mystery shoppingia. Tiedonlähteenä on käytetty myös kilpailijoiden kotisivuja sekä sosiaalista mediaa. Vastaava analyysi on tehty myös toimeksiantajasta.
Toimeksiantaja on onnistunut myymäläsuunnittelussa ja asiakaspalvelussa. Lisäksi hinnat ovat kilpailukykyisiä. Toimeksiantajan toiminnassa ei ole havaittavissa selviä puutteita. Analyysin perusteella pahimpia kilpailijoita ovat muut hyväntekeväisyyteen varoja keräävät ja suurten organisaatioiden omistamat myymälät. Toiminnan tarkoituksen lisäksi ne ovat lähimpänä toimeksiantajaa myös asiakaskokemukseltaan sekä asiakaspalvelun tasoltaan.
Työn pohdintaosuus sisältää kehittämisehdotuksia ja jatkotutkimuksien aiheita toimeksiantajalle. Nämä liittyvät sijaintiin, internet-markkinointiin, verkkokauppaan, asiakaspalveluun, ja organisaation asemoimiseen pahimpiin kilpailijoihinsa nähden sekä asiakkaan että tavaranlahjoittajan näkökulmasta.