3D-oppimisympäristön toteuttaminen Adobe Flash CS3:lla
Iivonen, Jarmo (2008)
Iivonen, Jarmo
Lahden ammattikorkeakoulu
2008
All rights reserved
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee 3D-oppimisympäristön toteuttamista Adobe Flash CS3:lla. Toteutustavoista käsittelyssä on oppimisympäristö valmiilla kuvilla ja oppi-misympäristö 3D-moottorilla toteutettuna. Teoriaosuudessa perehdytään siihen, mitä vaatimuksia toimivalla oppimisympäristöllä on ja miten ne saavutetaan. Lisäksi teoriaosuudessa käsitellään kolmiulotteisuuden laa-tuvaatimuksia ja esitellään toteuttamistapojen yleiset asiat. Hyvän oppimisympäristön vaatimuksina ovat helppokäyttöisyys, yhdenmukaisuus ja selkeys. Helppokäyttöisyydellä tarkoitetaan ohjelman helppoa opittavuutta, joka mah-dollistaa käyttäjän keskittymisen ohjelman sisältöön sen sijaan, että keskittyisi itse oh-jelmaan. Yhdenmukaisuus tarkoittaa ohjelman eri osien yhteneväisyyttä, joka myös omalta osaltaan edistää ohjelman oppimista. Selkeys on tärkeä osa ohjelman käytön miellyttävyyttä. Kolmiulotteisuuden vaatimuksina päällimmäisinä esiin nousivat kuval-linen laatu ja tiedostokoon alhaisuus. Case-osuuden tarkoituksena on selvittää, miten kolmiulotteinen oppimisympäristö kuvi-en ja 3D-moottorin avulla toteutetaan, mitä ongelmia niiden käytössä on ja mitä mah-dollisuuksia tekniikoilla on. Vastaukset on tarkoitus selvittää toteuttamalla kolmiulottei-set oppimisympäristöt niiden avulla. Case-osuudessa saadaan selville, että kuvilla oppimisympäristön toteuttaminen on yk-sinkertaista, mutta myös syntyvä lopputulos on yksinkertainen. Selvitetään myös että jos yhden istunnon aikana ladataan Flashin sisälle isoja määrä kuvatiedostoja, varaavat ne muistia vaikka tiedostoja ei enää tarvittaisikaan. 3D-moottorin erinomaiseksi puolek-si nousee mahdollisuus täysin interaktiivisen ympäristön toteuttamiseen ja mahdollisuus hyödyntää Flashin omia hyviä puolia. Negatiiviseksi asiaksi ilmenee 3D-moottorin pro-sessorilta vaatiman tehon määrä. Loppupäätelmänä voi todeta, että kuvilla toteutettu oppimisympäristö sopii yksinkertai-seen esittämiseen ja 3D-moottorilla toteutettu vaativampaan. 3D-moottoria voi käyttää kuitenkin vain pienikokoisten tilojen esittämiseen.