Markkinointi kauneudenhoitoalan yrityksessä: Puuterisalonki.
Tevä, Laura; Heikkinen, Niina Johanna (2016)
Tevä, Laura
Heikkinen, Niina Johanna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112317043
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112317043
Tiivistelmä
Kauneudenhoitoalan toimijat ovat usein pienyrittäjiä parturi-kampaamoissa tai hoitoloissa. Alan yrityksillä on usein vaikeuksia saavuttaa haluttu päämäärä, sillä itse yritystoiminnan harjoittamisen tietotaito on vajavaista. Opinnäytetyön tavoitteena on edistää yksittäisen kauneudenhoitoalan pienyrityksen markkinointia, jonka päämääränä on liiketoiminnan lisääminen. Opinnäytetyössä näytetään muutamia tärkeitä ja oleellisia esimerkkejä käytännön markkinoinnista pienellä budjetilla, markkinoinnin ja viestinnän teorian pohjalta.
Toteutusteoria on kohteesta riippuvainen ja vaatii usein itseopiskelua sekä alan tuntemusta. Kehitettävä kohde vaati teorian lisäksi selkeät tavoitteet, suunnitelman sekä toteutustavan. Kohteet syntyivät yrityksen tarkan analysoinnin, tarpeiden, resurssien sekä ympäristötekijöiden pohjalta. Tärkeimmiksi kehityskohteiksi nousivat yrityksen kotisivut, kotisivujen sekä näyteikkunan hinnastot palveluineen ja uudistuneen ilmeen kunniaksi uudelleenavajaiset, jonka markkinointia varten suunniteltiin erikseen jaettavat esitteet. Yrityksen kotisivut sekä hinnastot päivitettiin kilpailukykyisiksi, mutta avajaiset jäivät toteutusta vaille valmiiksi. Tulos osoittaa, että tarkan suunnittelun, analysoinnin ja toteuttamisen lisäksi markkinoinnissa vaaditaan omistautumista ja halua onnistua. Aktiivinen markkinointi, tietämys, oma suhtautuminen ja selkeät päämäärät ovat avain menestykseen.
Toteutusteoria on kohteesta riippuvainen ja vaatii usein itseopiskelua sekä alan tuntemusta. Kehitettävä kohde vaati teorian lisäksi selkeät tavoitteet, suunnitelman sekä toteutustavan. Kohteet syntyivät yrityksen tarkan analysoinnin, tarpeiden, resurssien sekä ympäristötekijöiden pohjalta. Tärkeimmiksi kehityskohteiksi nousivat yrityksen kotisivut, kotisivujen sekä näyteikkunan hinnastot palveluineen ja uudistuneen ilmeen kunniaksi uudelleenavajaiset, jonka markkinointia varten suunniteltiin erikseen jaettavat esitteet. Yrityksen kotisivut sekä hinnastot päivitettiin kilpailukykyisiksi, mutta avajaiset jäivät toteutusta vaille valmiiksi. Tulos osoittaa, että tarkan suunnittelun, analysoinnin ja toteuttamisen lisäksi markkinoinnissa vaaditaan omistautumista ja halua onnistua. Aktiivinen markkinointi, tietämys, oma suhtautuminen ja selkeät päämäärät ovat avain menestykseen.