Isovanhempien osallisuus päiväkodin arjessa
Jussila, Maija-Pauliina (2016)
Jussila, Maija-Pauliina
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112717691
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112717691
Tiivistelmä
Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä käsittelin isovanhemmuutta ja isovanhem-muuden osallisuutta päiväkodin arjessa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, että mikä merkitys isovanhemmilla ja isovanhempien osallisuudella on päiväkodin ar-jessa ja miten sitä saataisiin lisättyä. Opinnäytetyö perustui toiminnalliseen isovan-hempien päivään.
Opinnäytetyön tavoitteena oli mahdollistaa isovanhempien osallisuus päiväkodin ar-jessa ja saada isovanhemmat enemmän huomioitua. Toiminnallista osuutta suunnitel-lessani pyrin huomiomaan niin isovanhempien kuin myös lasten osallisuuden. Pyrin toteuttamaan sellaisen isovanhempienpäivän, johon on helppo osallistua ja, että kaikki toiminta sopisi niin isovanhemmille kuin lapsillekin heidän iästään riippumatta.
Toteutin tämän opinnäytetyön Raumalla Sampaanalan päiväkodissa. Isovanhempien päivän toteutin 3-5-vuotiaiden ryhmässä. Isovanhempien päivään osallistui yhteensä 13 isovanhempaa. Toiminnallisessa osuudessa askarreltiin ja laulettiin yhdessä isovan-hempien ja heidän lastenlastensa kanssa. Toiminnan lopussa isovanhemmat saivat tu-tustua lasten ryhmään ja pelata ja touhuta yhdessä lasten kanssa. Toiminnan jälkeen jaoin isovanhemmille palautelomakkeet, joissa he saivat arvioida toiminnan onnistu-mista, sujumista sekä sitä, että osallistuisivatko he tällaiseen uudestaan.
Opinnäytetyö osoitti sen, että isovanhempien osallisuus nykypäivän päiväkodissa on melko vähäistä. Heidät nähdään useimmiten ainoastaan lasten varahakijoina.
Isovanhempienpäivänä sekä isovanhemmat että lapset olivat innoissaan ja pitivät päi-vää tärkeänä, mikä osoitti sen, että isovanhemmat ovat lapsenlapsille todella tärkeitä ja heidän osallisuutensa tulisi paremmin huomioida päiväkodin toiminnassa.
Toiminnan suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin lisäksi käsittelin opinnäytetyössäni yleisesti varhaiskasvatusta, päiväkotia ympäristönä, isovanhemmuuden merkitystä päiväkodin arjessa sekä heidän osallisuuttaan varhaiskasvatuksessa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli mahdollistaa isovanhempien osallisuus päiväkodin ar-jessa ja saada isovanhemmat enemmän huomioitua. Toiminnallista osuutta suunnitel-lessani pyrin huomiomaan niin isovanhempien kuin myös lasten osallisuuden. Pyrin toteuttamaan sellaisen isovanhempienpäivän, johon on helppo osallistua ja, että kaikki toiminta sopisi niin isovanhemmille kuin lapsillekin heidän iästään riippumatta.
Toteutin tämän opinnäytetyön Raumalla Sampaanalan päiväkodissa. Isovanhempien päivän toteutin 3-5-vuotiaiden ryhmässä. Isovanhempien päivään osallistui yhteensä 13 isovanhempaa. Toiminnallisessa osuudessa askarreltiin ja laulettiin yhdessä isovan-hempien ja heidän lastenlastensa kanssa. Toiminnan lopussa isovanhemmat saivat tu-tustua lasten ryhmään ja pelata ja touhuta yhdessä lasten kanssa. Toiminnan jälkeen jaoin isovanhemmille palautelomakkeet, joissa he saivat arvioida toiminnan onnistu-mista, sujumista sekä sitä, että osallistuisivatko he tällaiseen uudestaan.
Opinnäytetyö osoitti sen, että isovanhempien osallisuus nykypäivän päiväkodissa on melko vähäistä. Heidät nähdään useimmiten ainoastaan lasten varahakijoina.
Isovanhempienpäivänä sekä isovanhemmat että lapset olivat innoissaan ja pitivät päi-vää tärkeänä, mikä osoitti sen, että isovanhemmat ovat lapsenlapsille todella tärkeitä ja heidän osallisuutensa tulisi paremmin huomioida päiväkodin toiminnassa.
Toiminnan suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin lisäksi käsittelin opinnäytetyössäni yleisesti varhaiskasvatusta, päiväkotia ympäristönä, isovanhemmuuden merkitystä päiväkodin arjessa sekä heidän osallisuuttaan varhaiskasvatuksessa.