Sähköinen palautejärjestelmä Raudasmäen Sosiaalipalveluille
Saari, Jussi (2016)
Saari, Jussi
Centria-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121220026
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121220026
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli kehittää sähköinen palautejärjestelmä Raudasmäen sosiaalipalveluille. Raudasmäen Sosiaalipalvelut Oy on vuonna 2000 perustettu lastensuojelun palveluita tuottava yritys. Toimiva asiakaspalautejärjestelmä on merkittävä osa lastensuojeluyksikön toiminnan laadun seuraamista ja kehittämistä. Palautejärjestelmällä haluttiin myös lisätä Raudasmäen Sosiaalipalvelut Oy:n yhteistyötahojen ja asiakkaiden osallisuutta ja edistää yhteistyötä.
Palautejärjestelmä tehtiin yhteistyössä Raudasmäen sosiaalipalveluiden kanssa, koska työn päämääränä oli aikaansaada työväline tilaajan tarpeisiin. Asiakaspalaute kerätään sähköisten kyselylomakkeiden avulla. Tilaajaosapuolen toiveena oli, että kyselyyn vastaisivat seitsemän eri vastaajaryhmää. Vastaajaryhmiä olivat: lapset ja nuoret, perhekuntoutus asiakkaat, kotiin tehtävän perhetyön asiakkaat, työntekijät, sijoitetun lapsen tai nuoren vanhemmat, sosiaalityöntekijä sekä kotiutunut lapsi tai nuori. Jokaiselle vastaajaryhmälle tehtiin oma verkkolomakkeensa. Asiakaspalautejärjestelmän toteutin Google forms-ohjelmalla. Google forms on verkossa toimiva työkalu, joka on tarkoitettu kyselytutkimusten tekemiseen.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi sähköinen palautejärjestelmä yhteistyötahon käyttöön, johon kuuluu seitsemän palautelomaketta. Kehitetyn palautejärjestelmän avulla Raudasmäen sosiaalipalveluilla on mahdollista saada säännöllisesti palautetta asiakkailtaan ja muilta sidosryhmiltä. Verkkolomakkeiden avulla yhteistyötahot ja asiakkaat voivat vaikuttaa Raudasmäen Sosiaalipalveluiden toimintaan omilla mielipiteillään. Verkkolomakkeilla saatua tietoa voidaan hyödyntää Raudasmäen sosiaalipalveluiden toiminnan kehittämisessä. Saatuja vastauksia voidaan hyödyntää laadun mittaamiseen, sekä laadun vaihtelun mittaamisen välineenä.
Palautejärjestelmä tehtiin yhteistyössä Raudasmäen sosiaalipalveluiden kanssa, koska työn päämääränä oli aikaansaada työväline tilaajan tarpeisiin. Asiakaspalaute kerätään sähköisten kyselylomakkeiden avulla. Tilaajaosapuolen toiveena oli, että kyselyyn vastaisivat seitsemän eri vastaajaryhmää. Vastaajaryhmiä olivat: lapset ja nuoret, perhekuntoutus asiakkaat, kotiin tehtävän perhetyön asiakkaat, työntekijät, sijoitetun lapsen tai nuoren vanhemmat, sosiaalityöntekijä sekä kotiutunut lapsi tai nuori. Jokaiselle vastaajaryhmälle tehtiin oma verkkolomakkeensa. Asiakaspalautejärjestelmän toteutin Google forms-ohjelmalla. Google forms on verkossa toimiva työkalu, joka on tarkoitettu kyselytutkimusten tekemiseen.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi sähköinen palautejärjestelmä yhteistyötahon käyttöön, johon kuuluu seitsemän palautelomaketta. Kehitetyn palautejärjestelmän avulla Raudasmäen sosiaalipalveluilla on mahdollista saada säännöllisesti palautetta asiakkailtaan ja muilta sidosryhmiltä. Verkkolomakkeiden avulla yhteistyötahot ja asiakkaat voivat vaikuttaa Raudasmäen Sosiaalipalveluiden toimintaan omilla mielipiteillään. Verkkolomakkeilla saatua tietoa voidaan hyödyntää Raudasmäen sosiaalipalveluiden toiminnan kehittämisessä. Saatuja vastauksia voidaan hyödyntää laadun mittaamiseen, sekä laadun vaihtelun mittaamisen välineenä.