Aloittelevan pelimuusikon vaihtoehdot
Jokiperä, Eemeli (2017)
Jokiperä, Eemeli
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703223565
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703223565
Tiivistelmä
Kirjoittaja on taustaltaan ohjelmoija, joka vastaa myös musiikista peleissään. Hänen täytyi kehittää nopea tapa luoda musiikkia, ja ratkaisu löytyi Applen iPad:stä sekä sen kattavasta musiikkisovellusvalikoimasta. Tämä opinnäytetyö on katselmus siitä, miten aloittelevan pelimuusikon tulisi lähestyä musiikin tekemistä ja sen kohdentamista peleihin uran alkutaipaleella. Opinnäytetyössä perehdytään laitteistoon ja pohditaan, miten sitä voitaisiin korvata sovelluspohjaisilla ratkaisuilla.
Työtä kehitetään käyttäjän näkökulmasta ja se pyritään muotoilemaan niin yksiselitteiseksi kuin mahdollista. Työ keskittyy suurilta osin myös liikkuvan ihmisen musiikintuotantoon ja siihen kuuluvaan kokoonpanoon sekä sen asettamiin vaatimuksiin. Työn tarkoitus on palvella toimeksiantajan niitä työntekijöitä, jotka ovat halukkaita perehtymään pelimusiikin tekoon tai jotka haluavat paremmin ymmärtää muusikon roolia peliprojektissa.
Tämän opinnäytetyön pohjalta pelimuusikolla on hyvä tietämys siitä, mitä hän tarvitsee ja mikä on hänen ensimmäisen hankintansa budjetti. Työhön tutustumisen jälkeen pelimuusikko osaa suunnitella sekä rakentaa itsellensä sopivan kokoonpanon ja ymmärtää sen tärkeimmät ominaisuudet. Työn tuloksena on lopullinen kirjoittajan käytössä oleva ympäristö, jota taitojaan kehittävä pelimuusikko voi soveltaa työssään.
Työtä kehitetään käyttäjän näkökulmasta ja se pyritään muotoilemaan niin yksiselitteiseksi kuin mahdollista. Työ keskittyy suurilta osin myös liikkuvan ihmisen musiikintuotantoon ja siihen kuuluvaan kokoonpanoon sekä sen asettamiin vaatimuksiin. Työn tarkoitus on palvella toimeksiantajan niitä työntekijöitä, jotka ovat halukkaita perehtymään pelimusiikin tekoon tai jotka haluavat paremmin ymmärtää muusikon roolia peliprojektissa.
Tämän opinnäytetyön pohjalta pelimuusikolla on hyvä tietämys siitä, mitä hän tarvitsee ja mikä on hänen ensimmäisen hankintansa budjetti. Työhön tutustumisen jälkeen pelimuusikko osaa suunnitella sekä rakentaa itsellensä sopivan kokoonpanon ja ymmärtää sen tärkeimmät ominaisuudet. Työn tuloksena on lopullinen kirjoittajan käytössä oleva ympäristö, jota taitojaan kehittävä pelimuusikko voi soveltaa työssään.