Opiskeluhyvinvointityö ja opintopsykologinen ohjaus Jyväskylän ammattikorkeakoulussa
Pietilä, Heini-Maria (2017)
Pietilä, Heini-Maria
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-830-449-7
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-830-449-7
Tiivistelmä
Artikkeli muodostuu kahdesta osiosta. Ensimmäinen osuus käsittelee opiskeluhyvinvointityötä ammattikorkeakoulukentällä. Työssä tarkastellaan opiskeluhyvinvointitoiminnan organisoitumista korkeakouluympäristössä. Pohjana tarkastelulle on To Care, To Dare, To Share (CDS) -hankkeessa (2009–2011) tehty selvitystyö opiskeluhyvinvointityön toimintamalleista suomalaisissa ammattikorkeakouluissa. Opiskeluhyvinvointityöllä tarkoitetaan toimintaa, joka tähtää opiskelijoiden hyvinvoinnin ja opiskelukyvyn edistämiseen ja syrjäytymisen ehkäisemiseen. Korkeakouluympäristössä toimintaa koordinoi ja kehittää opiskeluhyvinvointityöryhmä. Yleisellä tasolla tapahtuvan tarkastelun lisäksi artikkelissa tutustutaan tarkemmin Jyväskyän ammattikorkeakoulun opiskelijan hyvinvointia tukeviin ohjauspalveluihin ja verkostoihin, hyvinvointia tukeviin opintojaksoihin ja ryhmämuotoiseen ohjaukseen sekä JAMKin strategiaan ja toimintasuunnitelmiin, jotka linjaavat opiskeluhyvinvointityötä. Kokonaisuus esitetään palvelukartan muodossa. Artikkelin toisessa osiossa käsitellään opintopsykologista toimintaa osana korkeakouluohjausta. Lisäksi luvussa tarkastellaan opintopsykologin yksilövastaanottotyötä Jyväskylän ammattikorkeakoulun opintopsykologin keräämän tilastollisen aineiston valossa.