”Meitä pitäis kuunnella suunnilleen kaikessa, koska lapsia varten koulut on” : Osallisuuden toteutuminen alakoulussa oppilaiden näkökulmasta
Tähkäaho, Suvi (2017)
Tähkäaho, Suvi
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704134749
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704134749
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa oppilaiden kokemuksiin perustuvaa tietoa osallisuudesta kouluympäristössä sekä nostaa esiin lasten ideoita osallisuuden kehittämiseksi. Osallisuus osana koulukulttuuria on ajankohtainen aihe, sillä osallisuutta painotetaan myös syksyllä 2016 käyttöön otetussa opetussuunnitelmassa. Parhaat oppimistulokset saavutetaan nykykäsityksen mukaan vuorovaikutuksessa toisten oppilaiden, opettajien sekä eri yhteisöjen ja oppimisympäristöjen kanssa. Osallisuuden mahdollistaminen on yhdessä opettelua, neuvottelua sekä jokaisen ryhmän jäsenen kuulemista. Opinnäytetyö on laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus. Tutkimusosuus toteutettiin eräässä Akaan kaupungissa sijaitsevassa alakoulussa. Tutkimusaineiston koostui ryhmähaastatteluista sekä toiminnallisesta aarrekartta-työskentelystä. Tutkimukseen osallistui 41 oppilasta, joista muodostui kahdeksan ryhmää. Lapset osallistuivat sekä haastatteluun että toiminnalliseen osuuteen erittäin innokkaasti. Kuulluksi tuleminen ja omien mielipiteiden ilmaiseminen koettiin tärkeäksi.
Tulosten mukaan oppilaiden osallisuutta ei vielä ole omaksuttu luontevaksi osaksi koulun toimintaa. Vaikutusmahdollisuudet ovat lasten kokemusten mukaan vähäiset, luottamuksellista suhdetta koulussa työskenteleviin aikuisiin ei ollut syntynyt, ja koulumotivaatio oli osalla haastatelluista heikkoa. Oppilaskunnan toiminta koettiin hyvänä reittinä tuoda omia ideoita ja ajatuksia esiin. Haastateltavat pitivät tärkeänä, että oppilaskunnan kokoukset toteutettaisiin säännöllisesti ja että oppilaskunnan jäsenet kyselisivät käsiteltävistä asioista mielipiteitä myös luokkatovereilta. Oppilaat toivoivat oppitunteihin enemmän vapaamuotoisia keskusteluja, aikuisten aitoa kohtaamista sekä yhteisöllistä toimintaa.
Voidaankin todeta, että kanavia oppilaiden kuulluksi tulemiselle sekä vaikuttamiselle tulisi tietoisesti ja aktiivisesti etsiä kouluyhteisön sisältä. Kouluissa tulisi rohkeasti testata erilaisia menetelmiä, kuten luokkakohtaisia kokouksia, oppilaiden perustamia työryhmiä, systemaattista palautteen keräämistä sekä todellisten vaikutusmahdollisuuksien luovuttamista oppilaskunnalle. Tulevaisuudessa olisi tärkeää ottaa oppilaat mukaan oppisisältöjen suunnitteluun, toteutukseen sekä arviointiin. Myös oppimisympäristön kehittäminen oppilaslähtöisesti on aiheellista. Tutkimukseen osallistuneet lapset kaipasivat koulurakennukseen paikkoja rauhoittumiselle ja pienryhmätyöskentelylle. Viihtyvyyttä haluttiin lisätä huonekasveilla, tekstiileillä sekä luokkatilan uudelleen järjestämisellä. Suurin osa toiveista on hyvin rationaalisia ja helposti toteutettavissa olevia.
Tulosten mukaan oppilaiden osallisuutta ei vielä ole omaksuttu luontevaksi osaksi koulun toimintaa. Vaikutusmahdollisuudet ovat lasten kokemusten mukaan vähäiset, luottamuksellista suhdetta koulussa työskenteleviin aikuisiin ei ollut syntynyt, ja koulumotivaatio oli osalla haastatelluista heikkoa. Oppilaskunnan toiminta koettiin hyvänä reittinä tuoda omia ideoita ja ajatuksia esiin. Haastateltavat pitivät tärkeänä, että oppilaskunnan kokoukset toteutettaisiin säännöllisesti ja että oppilaskunnan jäsenet kyselisivät käsiteltävistä asioista mielipiteitä myös luokkatovereilta. Oppilaat toivoivat oppitunteihin enemmän vapaamuotoisia keskusteluja, aikuisten aitoa kohtaamista sekä yhteisöllistä toimintaa.
Voidaankin todeta, että kanavia oppilaiden kuulluksi tulemiselle sekä vaikuttamiselle tulisi tietoisesti ja aktiivisesti etsiä kouluyhteisön sisältä. Kouluissa tulisi rohkeasti testata erilaisia menetelmiä, kuten luokkakohtaisia kokouksia, oppilaiden perustamia työryhmiä, systemaattista palautteen keräämistä sekä todellisten vaikutusmahdollisuuksien luovuttamista oppilaskunnalle. Tulevaisuudessa olisi tärkeää ottaa oppilaat mukaan oppisisältöjen suunnitteluun, toteutukseen sekä arviointiin. Myös oppimisympäristön kehittäminen oppilaslähtöisesti on aiheellista. Tutkimukseen osallistuneet lapset kaipasivat koulurakennukseen paikkoja rauhoittumiselle ja pienryhmätyöskentelylle. Viihtyvyyttä haluttiin lisätä huonekasveilla, tekstiileillä sekä luokkatilan uudelleen järjestämisellä. Suurin osa toiveista on hyvin rationaalisia ja helposti toteutettavissa olevia.