Junioripelaajien vanhempien aktivointi ottelutapahtumiin
Linna, Elina; Salmi, Satu-Riikka (2017)
Linna, Elina
Salmi, Satu-Riikka
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704134789
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704134789
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, kuinka usein jyväskyläläisen jalkapalloseura JJK:n junioripelaajien vanhemmat osallistuvat JJK:n edustusjoukkueen kotiottelutapahtumiin sekä mitkä asiat vaikuttavat otteluihin osallistumiseen ja osallistumattomuuteen. Näistä vastauksista tahdottiin johtaa keinoja, joilla otteluissa käymättömiä vanhempia saataisiin aktivoitua asiakkaiksi tulevaisuudessa. Työssä selvitettiin myös, mitä tekijöitä ottelutapahtumassa pitäisi korostaa, muuttaa tai kehittää, jotta tutkittu sidosryhmä aktivoituisi käymään niissä useammin. Päämääränä oli tuottaa toimeksiantajalle eli JJK:lle käyttökelpoisia tapoja parantaa ottelutapahtumaa ja näin lisätä otteluiden kävijämääriä.
Työn teoreettinen viitekehys rakentui urheilumarkkinoinnista, ottelutapahtuman sisällöstä, palvelusta ja palvelun laadusta sekä urheilun kuluttajista. Tutkimus toteutettiin käyttäen kvantitatiivista tutkimusmenetelmää ja aineistonkeruumenetelmänä verkkokyselyä. Kysely lähetettiin loppusyksystä 2016 noin tuhannelle JJK:n junioripelaajan vanhemmalle sähköpostitse tai Nimenhuuto.com-palvelun avulla. Vastausprosentti oli 15,3%, vastaajien lukumäärän ollen 153. Tutkimustuloksia analysoitiin käyttämällä Webropol-ohjelmaa ja taulukkolaskentaohjelma Exceliä. Tulokset esiteltiin käyttäen suoria jakaumia, ristiintaulukointia sekä avoimien kysymyksien analysoinnissa vastausten ryhmittelyä ja tiivistämistä.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että erityisen paljon osallistumiseen vaikuttivat aikataululliset syyt, lippujen hinnat, stadionin oheispalvelut sekä lasten kiinnostus ottelutapahtumaa kohtaan. Vastausten analysoinnin jälkeen muodostettiin kolme tärkeintä kehityskohtaa, joissa pyrittiin keskittymään perheille sopivaan hinnoitteluun sekä ottelutapahtuman sisältöön. Näiden lisäksi oli tarve löytää keinoja kasvattaa junioriharrastajien kiinnostusta ottelutapahtumaa ja edustusjoukkuetta kohtaan.
Työn teoreettinen viitekehys rakentui urheilumarkkinoinnista, ottelutapahtuman sisällöstä, palvelusta ja palvelun laadusta sekä urheilun kuluttajista. Tutkimus toteutettiin käyttäen kvantitatiivista tutkimusmenetelmää ja aineistonkeruumenetelmänä verkkokyselyä. Kysely lähetettiin loppusyksystä 2016 noin tuhannelle JJK:n junioripelaajan vanhemmalle sähköpostitse tai Nimenhuuto.com-palvelun avulla. Vastausprosentti oli 15,3%, vastaajien lukumäärän ollen 153. Tutkimustuloksia analysoitiin käyttämällä Webropol-ohjelmaa ja taulukkolaskentaohjelma Exceliä. Tulokset esiteltiin käyttäen suoria jakaumia, ristiintaulukointia sekä avoimien kysymyksien analysoinnissa vastausten ryhmittelyä ja tiivistämistä.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että erityisen paljon osallistumiseen vaikuttivat aikataululliset syyt, lippujen hinnat, stadionin oheispalvelut sekä lasten kiinnostus ottelutapahtumaa kohtaan. Vastausten analysoinnin jälkeen muodostettiin kolme tärkeintä kehityskohtaa, joissa pyrittiin keskittymään perheille sopivaan hinnoitteluun sekä ottelutapahtuman sisältöön. Näiden lisäksi oli tarve löytää keinoja kasvattaa junioriharrastajien kiinnostusta ottelutapahtumaa ja edustusjoukkuetta kohtaan.