Syventävien opintojen suuntaa etsimässä : - Tutkimus sairaanhoitajaopiskelijoiden syventävien opintojen valinnasta
Kurkimäki, Mari; Korhonen, Janita (2017)
Kurkimäki, Mari
Korhonen, Janita
Oulun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705056605
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705056605
Tiivistelmä
Sairaanhoitajien työ on jatkuvan muutoksen alla. Koulutusta täytyy kehittää, jotta voidaan vastata työelämän vaatimuksiin. Syventävien opintojen valintaa ei ole tutkittu juurikaan, jonka vuoksi tietoperustana tutkimuksessamme on käytetty sairaanhoitajan kompetensseja, yleistä valintaprosessia sekä valintaprosessia koulutuksen näkökulmasta ja ohjauksen merkitystä koulutuksessa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa sairaanhoitajaopiskelijoiden syventävien opintojen valintaan yhteydessä olevia tekijöitä sekä selvittää sairaanhoitajaopiskelijoiden kokemuksia saamastaan ohjauksesta syventävien opintojen valinnassa ja urasuunnittelussa. Tavoitteena oli saada hyödynnettävää tietoa tutkinto-ohjelman kehittämiseen. Tutkimus tehtiin yhteistyössä Oulun ammattikorkeakoulun kanssa.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Tutkimuksessa käytettiin itse suunniteltua paperista kyselylomaketta. Kyselyn kohderyhmänä olivat Oulun ammattikorkeakoulun ensimmäisen ja toisen vuoden sairaanhoitajaopiskelijat. Kyselylomake rakennettiin johdonmukaisesti teoriaviitekehykseen pohjautuen. Kyselylomakkeen kysymykset olivat strukturoituja ja standardoituja eli kysymykset aseteltiin niin, että kaikki vastaajat ymmärtävät kysymykset samalla tavalla ja kysymykset kysyttiin kaikilta vastaajilta täysin samalla tavalla. Kysely toteutettiin yhteensä 93:lle Oulun ammattikorkeakoulun ensimmäisen ja toisen vuoden hoitotyön opiskelijalle, joista kaikki vastasivat kyselyyn mutta kaikki eivät vastanneet kyselyn jokaiseen kysymykseen.
Tuloksista voidaan päätellä, että opiskelijat kaipaavat opintojensa suunnitteluun lisää ohjausta. Opiskelijat kokivat myös kaipaavansa lisää tietoa syventävien opintojen sisällöstä sekä lisää ohjausta urasuunnitteluun. Tulosten perusteella opiskelijoille merkittävimpiä tekijöitä syventävien opintojen valintaan olivat olleet tuleva työnkuva, kiinnostuksen syttyminen tiettyyn tai tiettyihin syventäviin opintoihin sekä tulevan työn haastavuus. Lisäksi opiskelijat kokivat myös perusopintojen aikaiset harjoittelut sekä tähänastisten teoriaopintojen sisällöt merkittäviksi asioiksi syventävien opintojen valinnassa.
Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää tutkinto-ohjelmaa kehitettäessä. Kyselyn tuloksia voidaan käyttää arvioimaan ohjauksen määrää syventävien opintojen suunnittelussa sekä opintojaksojen sisällön suunnittelussa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa sairaanhoitajaopiskelijoiden syventävien opintojen valintaan yhteydessä olevia tekijöitä sekä selvittää sairaanhoitajaopiskelijoiden kokemuksia saamastaan ohjauksesta syventävien opintojen valinnassa ja urasuunnittelussa. Tavoitteena oli saada hyödynnettävää tietoa tutkinto-ohjelman kehittämiseen. Tutkimus tehtiin yhteistyössä Oulun ammattikorkeakoulun kanssa.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Tutkimuksessa käytettiin itse suunniteltua paperista kyselylomaketta. Kyselyn kohderyhmänä olivat Oulun ammattikorkeakoulun ensimmäisen ja toisen vuoden sairaanhoitajaopiskelijat. Kyselylomake rakennettiin johdonmukaisesti teoriaviitekehykseen pohjautuen. Kyselylomakkeen kysymykset olivat strukturoituja ja standardoituja eli kysymykset aseteltiin niin, että kaikki vastaajat ymmärtävät kysymykset samalla tavalla ja kysymykset kysyttiin kaikilta vastaajilta täysin samalla tavalla. Kysely toteutettiin yhteensä 93:lle Oulun ammattikorkeakoulun ensimmäisen ja toisen vuoden hoitotyön opiskelijalle, joista kaikki vastasivat kyselyyn mutta kaikki eivät vastanneet kyselyn jokaiseen kysymykseen.
Tuloksista voidaan päätellä, että opiskelijat kaipaavat opintojensa suunnitteluun lisää ohjausta. Opiskelijat kokivat myös kaipaavansa lisää tietoa syventävien opintojen sisällöstä sekä lisää ohjausta urasuunnitteluun. Tulosten perusteella opiskelijoille merkittävimpiä tekijöitä syventävien opintojen valintaan olivat olleet tuleva työnkuva, kiinnostuksen syttyminen tiettyyn tai tiettyihin syventäviin opintoihin sekä tulevan työn haastavuus. Lisäksi opiskelijat kokivat myös perusopintojen aikaiset harjoittelut sekä tähänastisten teoriaopintojen sisällöt merkittäviksi asioiksi syventävien opintojen valinnassa.
Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää tutkinto-ohjelmaa kehitettäessä. Kyselyn tuloksia voidaan käyttää arvioimaan ohjauksen määrää syventävien opintojen suunnittelussa sekä opintojaksojen sisällön suunnittelussa.