Laadunhallintajärjestelmän uudistaminen : ISO 9001:2015 - standardi
Vähäkangas, Sarlotta (2017)
Vähäkangas, Sarlotta
Centria-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705158120
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705158120
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä on käsitelty palveluita tuottavan yrityksen laadunhallintajärjestelmän uudistusprojektia. Yrityksen vanha ISO 9001:2008 – standardin mukainen laatukäsikirja päivitettiin ISO 9001:2015 – standardin vaatimusten sekä muutosten mukaiseksi. Laatukäsikirja oli vanhentunut uudistuneen standardin myötä vuonna 2015.
Opinnäytetyön ulkopuolelle rajattiin sertifiointi sekä siihen liittyvät ulkopuoliset auditoinnit. Laadunhallintajärjestelmän uudistusprojektin käynnistämisellä lähdettiin tavoittelemaan tehokkaampia prosesseja sekä toimintatapoja. Lisäksi projektin myötä tarkoituksena oli löytää yrityksen yhteiset toimintatavat sekä varmistaa asiakastyytyväisyys hyvän laadun myötä.
Yritysten tulee koko ajan osoittaa tehokkuus sekä luotettavuus kilpailukykyisenä toimijana markkinoilla. ISO-standardin mukaisen järjestelmän myötä yritys viestii toimintansa olevan taloudellisesti, sosiaalisesti sekä ympäristön kannalta kestävää ja tehokasta. Järjestelmä antaa mahdollisuuden yritykselle osoittaa, että sen sisäiset asiat ovat kunnossa.
Opinnäytetyön teoriaosiossa perehdytään laatuun, laadunhallintaan ja standardiin sekä niihin liittyviin käsitteisiin, vaatimuksiin sekä muutoksiin. Teoriaosiossa käsitellään syvemmin laadun olemusta sekä sen periaatteita ja toimintoja.
Projektin tärkeimpänä saavutuksena ja tuloksena syntyi organisaation koko toiminnan kattava toimintajärjestelmä. Toimintajärjestelmä vie johdon tahtotilan läpi koko organisaation. Järjestelmä koostuu toimintakäsikirjasta sekä siihen kytkeytyvistä toiminnan kannalta tärkeistä laatudokumenteista ja -tallenteista. Toimintajärjestelmä on salassa pidettävä, joten en esittele sitä tässä asiakirjassa.
Opinnäytetyön ulkopuolelle rajattiin sertifiointi sekä siihen liittyvät ulkopuoliset auditoinnit. Laadunhallintajärjestelmän uudistusprojektin käynnistämisellä lähdettiin tavoittelemaan tehokkaampia prosesseja sekä toimintatapoja. Lisäksi projektin myötä tarkoituksena oli löytää yrityksen yhteiset toimintatavat sekä varmistaa asiakastyytyväisyys hyvän laadun myötä.
Yritysten tulee koko ajan osoittaa tehokkuus sekä luotettavuus kilpailukykyisenä toimijana markkinoilla. ISO-standardin mukaisen järjestelmän myötä yritys viestii toimintansa olevan taloudellisesti, sosiaalisesti sekä ympäristön kannalta kestävää ja tehokasta. Järjestelmä antaa mahdollisuuden yritykselle osoittaa, että sen sisäiset asiat ovat kunnossa.
Opinnäytetyön teoriaosiossa perehdytään laatuun, laadunhallintaan ja standardiin sekä niihin liittyviin käsitteisiin, vaatimuksiin sekä muutoksiin. Teoriaosiossa käsitellään syvemmin laadun olemusta sekä sen periaatteita ja toimintoja.
Projektin tärkeimpänä saavutuksena ja tuloksena syntyi organisaation koko toiminnan kattava toimintajärjestelmä. Toimintajärjestelmä vie johdon tahtotilan läpi koko organisaation. Järjestelmä koostuu toimintakäsikirjasta sekä siihen kytkeytyvistä toiminnan kannalta tärkeistä laatudokumenteista ja -tallenteista. Toimintajärjestelmä on salassa pidettävä, joten en esittele sitä tässä asiakirjassa.