Kolmiulotteisen mallin luominen ja liittäminen virtuaalimalliin
Sarajärvi, Heikki (2017)
Sarajärvi, Heikki
Lapin ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705229411
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705229411
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten 3D-mallin luonti tapahtuu AutoCAD-ohjelmassa ja valmis malli siirretään virtuaalimalliin. Samalla myös tutkittiin mallien teksturointia ja miten malleista saadaan todentuntuisia.
Työssä käytiin läpi yleisesti, mitä virtuaalimallit ovat, miten niitä käytetään ja minkälaisia hyötyjä niistä saadaan. 3D-malleista käytiin läpi, mitä ne ovat ja millaisia malleja voidaan tehdä. 3D-mallien tekemisestä tehtiin muutama esimerkki ja samalla käytiin läpi, mitä asioita tulee ottaa huomioon mallintamisessa. Tekstuureiden käyttöä virtuaalimallissa käytiin myös läpi.
Työn tuloksena saatiin muutama 3D-malli tuotettua virtuaalimalliin. Opinnäytetyössä 3D-mallit luotiin AutoCAD Map 3D 2016 -ohjelmassa. Kuvien ja tekstuurien luomiseen sekä muokkaamiseen käytettiin Adobe Photoshop CC -ohjelmaa. 3D-malleja tarkasteltiin virtuaalimaailmassa Novapoint Virtual Map -ohjelman avulla.
Työskenneltäessä 3D-mallien, tekstuurien ja virtuaalimallien kanssa huomattiin, miten aikaa vievää tarkkojen kohteiden tekeminen on. Toisaalta mitä tarkempi malli ja tekstuuri, sen todenmukaisempi virtuaalimallista tuli.
Työssä käytiin läpi yleisesti, mitä virtuaalimallit ovat, miten niitä käytetään ja minkälaisia hyötyjä niistä saadaan. 3D-malleista käytiin läpi, mitä ne ovat ja millaisia malleja voidaan tehdä. 3D-mallien tekemisestä tehtiin muutama esimerkki ja samalla käytiin läpi, mitä asioita tulee ottaa huomioon mallintamisessa. Tekstuureiden käyttöä virtuaalimallissa käytiin myös läpi.
Työn tuloksena saatiin muutama 3D-malli tuotettua virtuaalimalliin. Opinnäytetyössä 3D-mallit luotiin AutoCAD Map 3D 2016 -ohjelmassa. Kuvien ja tekstuurien luomiseen sekä muokkaamiseen käytettiin Adobe Photoshop CC -ohjelmaa. 3D-malleja tarkasteltiin virtuaalimaailmassa Novapoint Virtual Map -ohjelman avulla.
Työskenneltäessä 3D-mallien, tekstuurien ja virtuaalimallien kanssa huomattiin, miten aikaa vievää tarkkojen kohteiden tekeminen on. Toisaalta mitä tarkempi malli ja tekstuuri, sen todenmukaisempi virtuaalimallista tuli.