LX60 -täryseulan käyttöönotto
Pitzén, Vesa (2017)
Pitzén, Vesa
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705239611
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705239611
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli ottaa ajoon LX60 -täryseula Porin titaanidioksiditehtaassa. Seula oli asennettu Hombitan AFDC -tuotetta valmistavaan prosessilinjaan. Seulan tarkoitus on poistaa tuotevirrasta vierasesineitä, joita ei pystytä poistamaan metallinerottimella.
Hombitan AFDC -tuotetta valmistetaan GMP-säädösten edellyttämällä tavalla. GMP:llä (Good Manufacturing Practice) tarkoitetaan sääntöjä ja rajoituksia, jotka ohjaavat elintarvike- ja lääketeollisuutta valmistamaan turvallisia, puhtaita ja tarkoitetulla tavalla toimivia tuotteita.
Työ suoritettiin tekemällä koeajoja LX60 -täryseulalla. Tarkoituksena oli löytyy seulalle ajoparametrit, joilla pystyttäisiin luotettavaan ja toistettavaan toimintaan. Ajoparametrien löydyttyä seulalle tulee suorittaa validointi, johtuen GMP-alueen säännöistä. Validointi on laadunvalvonnan työkalu.
Työlle asetettuja tavoitteita ei saavutettu tässä työssä. Suoritettiin kaksi koeajoa, joista molemmat päättyivät seulan sihtiverkon repeytymiseen lyhyen ajan sisällä. Tästä syystä seulan validointia ei pystytty suorittamaan. Tähän opinnäytetyöhön on koottu koeajoista saadut tiedot ja kokemukset, jotka auttavat tulevaisuudessa päätösten tekemistä seulaa koskien.
Hombitan AFDC -tuotetta valmistetaan GMP-säädösten edellyttämällä tavalla. GMP:llä (Good Manufacturing Practice) tarkoitetaan sääntöjä ja rajoituksia, jotka ohjaavat elintarvike- ja lääketeollisuutta valmistamaan turvallisia, puhtaita ja tarkoitetulla tavalla toimivia tuotteita.
Työ suoritettiin tekemällä koeajoja LX60 -täryseulalla. Tarkoituksena oli löytyy seulalle ajoparametrit, joilla pystyttäisiin luotettavaan ja toistettavaan toimintaan. Ajoparametrien löydyttyä seulalle tulee suorittaa validointi, johtuen GMP-alueen säännöistä. Validointi on laadunvalvonnan työkalu.
Työlle asetettuja tavoitteita ei saavutettu tässä työssä. Suoritettiin kaksi koeajoa, joista molemmat päättyivät seulan sihtiverkon repeytymiseen lyhyen ajan sisällä. Tästä syystä seulan validointia ei pystytty suorittamaan. Tähän opinnäytetyöhön on koottu koeajoista saadut tiedot ja kokemukset, jotka auttavat tulevaisuudessa päätösten tekemistä seulaa koskien.