Sosiaalisen median markkinointisuunnitelma, Case: Zeberas Food Co.
Huttunen, Riku-Matti (2017)
Huttunen, Riku-Matti
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060211981
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060211981
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa markkinointisuunnitelma sosiaalisen median käytölle elintarvikkeiden maahantuontiin erikoistuneelle Zeberas Food Companylle. Kohdeorganisaatio on vasta aloittanut toimintaansa, joten opinnäytetyön tarkoituksena oli saada markkinointi sosiaalisessa mediassa tehostetusti alkuun, yritykselle valituissa sosiaalisen median kanavissa. Lisäksi opinnäytetyön tarkoituksena oli tavoittaa oikeanlaiset asiakaskohderyhmät sosiaalisen median markkinoinnille ja tätä kautta lisätä yrityksen myyntiä sekä edistää uuden agentuuritoiminnan näkyvyyttä.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostuu markkinointiviestinnästä, sosiaalisesta mediasta sekä sosiaalisen median markkinointisuunnitelman rakentamisesta. Tietoperustassa käsiteltiin markkinointiviestintää, digitaalista markkinointiviestintää sekä markkinointiviestinnän suunnittelua ja vaikutuksia. Lisäksi perehdyttiin sosiaalisen median kanavista Facebookiin, Instagramiin, Snapchattiin sekä blogeihin. Opinnäytetyössä perehdyttiin myös sosiaalisen median markkinointisuunnitelman suunnitteluun eli nykytilan määrittämiseen, kohderyhmän määrittämiseen, markkinoinnin tavoitteiden asettamiseen, markkinointistrategian luomiseen sekä sosiaalisen markkinoinnin toimenpiteisiin ja mittaamiseen.
Opinnäytetyössä käytettiin kahta tutkimus –ja kehittämismenetelmää, teemahaastattelua sekä net scoutingia. Teemahaastattelulla haluttiin saada tietoa yrityksen tavoitteista sosiaalisen median markkinoinnissa, mitä sosiaalisen median kanavia yritys haluaisi ottaa käyttöön sekä millaista sisältöä kohdeorganisaatio haluaa tuottaa asiakkailleen. Net scoutingin avulla analysoitiin elintarvikealan agentuuritoiminnan kilpailijoiden sosiaalisen median kanavia. Kilpailijoiden toimintaa analysoimalla pyrittiin selvittämään millaista sisältöä samantapaiset yritykset tuottavat kanavilleen ja miten niistä voitaisiin erottua kohdeorganisaation hyödyksi.
Konkreettisena tuotoksena opinnäytetyöstä syntyi sosiaalisen median markkinointisuunnitelma, josta tulee ilmi, kuinka organisaation toiminnan tulisi rakentua valituissa sosiaalisen median kanavissa ja kuinka sitä tulisi organisoida. Sosiaalisen median markkinointisuunnitelma pitää sisällään kohdeorganisaation markkinoinnin nykytila-analyysin ja markkinoinnille asetetut tavoitteet, jotka selvitettiin yrityksen työntekijöille suoritetulla teemahaastattelulla. Elintarvikealan agentuuritoiminnalle kohdennettu sosiaalisen median markkinointisuunnitelma pitää sisällään myös markkinointistrategian ja markkinoinnin toimenpiteet Facebookille, Instagramille, Snapchatille ja yritysblogille, jotta yritys voi markkinoida kannattavalla tavalla. Lisäksi markkinointisuunnitelmasta käy ilmi, kuinka sosiaalisen median markkinointia tulisi jatkossa seurata ja mitata, jotta markkinoinnista haluttu hyöty saadaan käytettyä yrityksen eduksi.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostuu markkinointiviestinnästä, sosiaalisesta mediasta sekä sosiaalisen median markkinointisuunnitelman rakentamisesta. Tietoperustassa käsiteltiin markkinointiviestintää, digitaalista markkinointiviestintää sekä markkinointiviestinnän suunnittelua ja vaikutuksia. Lisäksi perehdyttiin sosiaalisen median kanavista Facebookiin, Instagramiin, Snapchattiin sekä blogeihin. Opinnäytetyössä perehdyttiin myös sosiaalisen median markkinointisuunnitelman suunnitteluun eli nykytilan määrittämiseen, kohderyhmän määrittämiseen, markkinoinnin tavoitteiden asettamiseen, markkinointistrategian luomiseen sekä sosiaalisen markkinoinnin toimenpiteisiin ja mittaamiseen.
Opinnäytetyössä käytettiin kahta tutkimus –ja kehittämismenetelmää, teemahaastattelua sekä net scoutingia. Teemahaastattelulla haluttiin saada tietoa yrityksen tavoitteista sosiaalisen median markkinoinnissa, mitä sosiaalisen median kanavia yritys haluaisi ottaa käyttöön sekä millaista sisältöä kohdeorganisaatio haluaa tuottaa asiakkailleen. Net scoutingin avulla analysoitiin elintarvikealan agentuuritoiminnan kilpailijoiden sosiaalisen median kanavia. Kilpailijoiden toimintaa analysoimalla pyrittiin selvittämään millaista sisältöä samantapaiset yritykset tuottavat kanavilleen ja miten niistä voitaisiin erottua kohdeorganisaation hyödyksi.
Konkreettisena tuotoksena opinnäytetyöstä syntyi sosiaalisen median markkinointisuunnitelma, josta tulee ilmi, kuinka organisaation toiminnan tulisi rakentua valituissa sosiaalisen median kanavissa ja kuinka sitä tulisi organisoida. Sosiaalisen median markkinointisuunnitelma pitää sisällään kohdeorganisaation markkinoinnin nykytila-analyysin ja markkinoinnille asetetut tavoitteet, jotka selvitettiin yrityksen työntekijöille suoritetulla teemahaastattelulla. Elintarvikealan agentuuritoiminnalle kohdennettu sosiaalisen median markkinointisuunnitelma pitää sisällään myös markkinointistrategian ja markkinoinnin toimenpiteet Facebookille, Instagramille, Snapchatille ja yritysblogille, jotta yritys voi markkinoida kannattavalla tavalla. Lisäksi markkinointisuunnitelmasta käy ilmi, kuinka sosiaalisen median markkinointia tulisi jatkossa seurata ja mitata, jotta markkinoinnista haluttu hyöty saadaan käytettyä yrityksen eduksi.