Käsikynkkää : Moniammatillisen yhteistyön kehittäminen Alavieskan yhtenäiskoululla OSAVA -hankkeessa
Leppävuori-Jaakola, Hilkka (2017)
Leppävuori-Jaakola, Hilkka
Centria-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017092715449
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017092715449
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tehtävänä oli selvittää, millaista yhteistyötä tehdään Alavieskan yhtenäiskoulun yläkoulussa, millaisia vaikutuksia tehdyllä yhteistyöllä on ollut ja mitä kehittämiskohteita ilmeni. Opinnäytetyön hankkeistaja on Alavieskan seurakunta.
Tutkimus toteutettiin Webropol- kyselynä yläkoulun 7- 9 luokan oppilaille, henkilökunnalle sekä nuorisotyön toimijoille maalis- huhtikuussa 2017. Tutkimuskyselyyn vastasi 102 oppilasta, kahdeksan henkilökuntaan kuuluvaa sekä viisi nuorisotyön toimijaa.
Työn teoreettinen tausta käsittelee sekä kunnan että seurakunnan nuorisotyötä ohjaavia lakeja ja strategisia linjauksia sekä Suomessa tehtyjen eri kehittämishankkeiden tuloksia.
Moniammatillinen yhteistyö nuorisotyön toimijoiden sekä koulun henkilökunnan kanssa on tärkeää ja merkittävää sekä parantaa koulun ilmapiiriä ja viihtyvyyttä koulussa. Monialaisella yhteistyöllä on paljon mahdollisuuksia toimia nuorten hyvinvoinnin parantamiseksi. Yhteiset suunnitelmat ja tavoitteet jäsentävät toimintaa sekä tietoisuutta nuorisotyön mahdollisuuksista olla mukana koulun arjessa.
Tutkimus toteutettiin Webropol- kyselynä yläkoulun 7- 9 luokan oppilaille, henkilökunnalle sekä nuorisotyön toimijoille maalis- huhtikuussa 2017. Tutkimuskyselyyn vastasi 102 oppilasta, kahdeksan henkilökuntaan kuuluvaa sekä viisi nuorisotyön toimijaa.
Työn teoreettinen tausta käsittelee sekä kunnan että seurakunnan nuorisotyötä ohjaavia lakeja ja strategisia linjauksia sekä Suomessa tehtyjen eri kehittämishankkeiden tuloksia.
Moniammatillinen yhteistyö nuorisotyön toimijoiden sekä koulun henkilökunnan kanssa on tärkeää ja merkittävää sekä parantaa koulun ilmapiiriä ja viihtyvyyttä koulussa. Monialaisella yhteistyöllä on paljon mahdollisuuksia toimia nuorten hyvinvoinnin parantamiseksi. Yhteiset suunnitelmat ja tavoitteet jäsentävät toimintaa sekä tietoisuutta nuorisotyön mahdollisuuksista olla mukana koulun arjessa.