FYYSISEN AKTIIVISUUDEN SUOSITUSTEN TOTEUTUMINEN SPORTTIPÄI-VÄKODISSA LASTEN OMA-ALOITTEISSA TOIMINNASSA
Heino, Suvi; Murtorinne, Miia (2017)
Heino, Suvi
Murtorinne, Miia
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112718270
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112718270
Tiivistelmä
Heino, Suvi & Murtorinne, Miia. Fyysisen aktiivisuuden suositusten toteutuminen Sporttipäiväkodissa lasten oma-aloitteissa toiminnassa. Pieksämäki, syksy 2017, 41 s., 3 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, Sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan kelpoisuus.
Opinnäytetyömme tavoitteena oli selvittää sitä, miten varhaisvuosien fyysisen aktiivisuuden suositukset toteutuvat Jyväskylän Palokassa sijaitsevassa Sporttipäiväkodissa lasten oma-aloitteisessa toiminnassa. Lisäksi opinnäytetyömme tarkoituksena oli tuoda esille, mitä lasten liikunta Sporttipäiväkodissa on. Tutkimus toteutettiin havainnoimalla lapsia Sporttipäiväkodissa 3-5 -vuotiaiden ryhmässä.
Tutkimuksessamme käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää. Aineistonkeruu menetelmänä käytimme systemaattista havainnointia, joka toteutettiin havainnointilomakkeen avulla. Havainnointilomakkeiden kautta saatu aineisto tilastoitiin. Tilastojen pohjalta tarkasteltiin sitä, miten varhaisvuosien fyysisen aktiivisuuden tasot Sporttipäiväkodissa toteutuivat lasten oma-aloitteisessa toiminnassa. Lisäksi lasten oma-aloitteinen toiminta teemoitettiin ja esitettiin tulososiossa.
Tutkimuksemme otos kattoi 3-5 -vuotiaiden ryhmästä 44 %. Tutkimuksemme ilmeni, että tutkittavien lasten fyysisen aktiivisuuden tasoissa oli monipuolista vaihtelua. Lähes kaikki tutkivat lapset saavuttivat kaikkia tasoja. Poikkeuksena oli reipas fyysinen aktiivisuus, jota kolmella lapsella (n=3) ei toiminnassaan ollut olenkaan. Tutkimuksesta nousi myös ilmi, ettei Sporttipäiväkodissa lasten sukupuolella ollut suurta merkitystä tarkasteltaessa fyysisen aktiivisuuden tasoja. Sporttipäiväkodissa tutkittavat lapset olivat fyysisesti aktiivisia leikkiessään.
Tutkimuksemme pohjalta katsoimme, että lapsilla on Sporttipäiväkodissa hyvät mahdollisuudet saavuttaa eri fyysisen aktiivisuuden tasoja oma-aloitteisessa toiminnassaan. Sporttipäiväkodissa fyysisen aktiivisuuden tasojen saavuttamiseen on hyvät mahdollisuudet niin tilojen kuin aikuisten toiminnankin puolesta. Tutkittavien lasten oma-aloitteinen toiminta vastasi pitkälti sitä, mitä suosituksissa on varhaiskasvatuksessa lasten fyysisestä aktiivisuudesta esitetty.
Asiasanat: Varhaiskasvatus, fyysinen aktiivisuus, oma-aloitteisuus, lapset, kvantitatiivinen tutkimus
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, Sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan kelpoisuus.
Opinnäytetyömme tavoitteena oli selvittää sitä, miten varhaisvuosien fyysisen aktiivisuuden suositukset toteutuvat Jyväskylän Palokassa sijaitsevassa Sporttipäiväkodissa lasten oma-aloitteisessa toiminnassa. Lisäksi opinnäytetyömme tarkoituksena oli tuoda esille, mitä lasten liikunta Sporttipäiväkodissa on. Tutkimus toteutettiin havainnoimalla lapsia Sporttipäiväkodissa 3-5 -vuotiaiden ryhmässä.
Tutkimuksessamme käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää. Aineistonkeruu menetelmänä käytimme systemaattista havainnointia, joka toteutettiin havainnointilomakkeen avulla. Havainnointilomakkeiden kautta saatu aineisto tilastoitiin. Tilastojen pohjalta tarkasteltiin sitä, miten varhaisvuosien fyysisen aktiivisuuden tasot Sporttipäiväkodissa toteutuivat lasten oma-aloitteisessa toiminnassa. Lisäksi lasten oma-aloitteinen toiminta teemoitettiin ja esitettiin tulososiossa.
Tutkimuksemme otos kattoi 3-5 -vuotiaiden ryhmästä 44 %. Tutkimuksemme ilmeni, että tutkittavien lasten fyysisen aktiivisuuden tasoissa oli monipuolista vaihtelua. Lähes kaikki tutkivat lapset saavuttivat kaikkia tasoja. Poikkeuksena oli reipas fyysinen aktiivisuus, jota kolmella lapsella (n=3) ei toiminnassaan ollut olenkaan. Tutkimuksesta nousi myös ilmi, ettei Sporttipäiväkodissa lasten sukupuolella ollut suurta merkitystä tarkasteltaessa fyysisen aktiivisuuden tasoja. Sporttipäiväkodissa tutkittavat lapset olivat fyysisesti aktiivisia leikkiessään.
Tutkimuksemme pohjalta katsoimme, että lapsilla on Sporttipäiväkodissa hyvät mahdollisuudet saavuttaa eri fyysisen aktiivisuuden tasoja oma-aloitteisessa toiminnassaan. Sporttipäiväkodissa fyysisen aktiivisuuden tasojen saavuttamiseen on hyvät mahdollisuudet niin tilojen kuin aikuisten toiminnankin puolesta. Tutkittavien lasten oma-aloitteinen toiminta vastasi pitkälti sitä, mitä suosituksissa on varhaiskasvatuksessa lasten fyysisestä aktiivisuudesta esitetty.
Asiasanat: Varhaiskasvatus, fyysinen aktiivisuus, oma-aloitteisuus, lapset, kvantitatiivinen tutkimus