Lasten osallisuuden tukeminen varhaiskasvatuksessa : Opetusvideo
Yli-Heikkilä, Sirpa (2017)
Yli-Heikkilä, Sirpa
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121521545
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121521545
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena on löytää käytännönläheistä tietoa siitä, miten varhaiskasvatuksen arjessa voidaan tukea lasten osallisuutta ja mitä vaikutuksia osallisuuden tukemisella on lapsen kokonaisvaltaiselle kehitykselle. Opinnäytetyön produktina toteutettiin opetusvideo. Video on julkinen. Video on kohdennettu kaikille aiheesta kiinnostuneille, mutta erityisesti heille, jotka työskentelevät lasten parissa keskellä varhaiskasvatuksen arkea. Opinnäytetyö kuuluu Seinäjoen kaupungin varhaiskasvatuksen oppimisympäristöjen, TVT- ja liikuntakasvatuksen kehittämisen hankkeeseen 2016-2017.
Opinnäytetyön teoriataustassa käsitellään osallisuutta, mitä se tarkoittaa, miten se ilmenee ja mitä vaikutuksia sillä on lapsen kehitykselle. Lisäksi teoriataustassa avataan varhaiskasvatuksen ja varhaiskasvatussuunnitelman käsitteitä sekä tuodaan esiin keskeisempiä lasten osallisuuden tukemiseen liittyviä lakeja.
Videon sisältö kerättiin videoimalla ja valokuvaamalla Seinäjoen Satulinnan päiväkodin varhaiskasvattajia ja lapsia erilaisissa arkisissa tilanteissa. Materiaalista poimittiin videoon tilanteita, joissa lasten osallisuuden tukemista tapahtui. Kerätty tieto tiivistettiin lyhyeen, noin kymmenen minuutin pituiseen videoon.
Satulinnan päiväkodin varhaiskasvattajille teetetyn kyselyn mukaan opetusvideo koettiin tarpeelliseksi, koska se on helposti kaikkien saatavilla. Varhaiskasvattajat kokivat työhön osallistumisen helppona, sillä lähtökohtaisesti omaa toimintaa ei tarvinnut kuvaamisen takia muuttaa. Hanketyöryhmä oli tyytyväinen videon sisältöön. Video on herättänyt kiinnostusta sosiaalisessa mediassa, josta kertovat julkiset katsojaluvut YouTubessa. Ensimmäisen kahden viikon aikana videota katsottiin 762 kertaa. Myös päiväkodin lapset pitivät siitä, että olivat saaneet osallistua videon materiaalin tuottamiseen.
Opinnäytetyön teoriataustassa käsitellään osallisuutta, mitä se tarkoittaa, miten se ilmenee ja mitä vaikutuksia sillä on lapsen kehitykselle. Lisäksi teoriataustassa avataan varhaiskasvatuksen ja varhaiskasvatussuunnitelman käsitteitä sekä tuodaan esiin keskeisempiä lasten osallisuuden tukemiseen liittyviä lakeja.
Videon sisältö kerättiin videoimalla ja valokuvaamalla Seinäjoen Satulinnan päiväkodin varhaiskasvattajia ja lapsia erilaisissa arkisissa tilanteissa. Materiaalista poimittiin videoon tilanteita, joissa lasten osallisuuden tukemista tapahtui. Kerätty tieto tiivistettiin lyhyeen, noin kymmenen minuutin pituiseen videoon.
Satulinnan päiväkodin varhaiskasvattajille teetetyn kyselyn mukaan opetusvideo koettiin tarpeelliseksi, koska se on helposti kaikkien saatavilla. Varhaiskasvattajat kokivat työhön osallistumisen helppona, sillä lähtökohtaisesti omaa toimintaa ei tarvinnut kuvaamisen takia muuttaa. Hanketyöryhmä oli tyytyväinen videon sisältöön. Video on herättänyt kiinnostusta sosiaalisessa mediassa, josta kertovat julkiset katsojaluvut YouTubessa. Ensimmäisen kahden viikon aikana videota katsottiin 762 kertaa. Myös päiväkodin lapset pitivät siitä, että olivat saaneet osallistua videon materiaalin tuottamiseen.