Facebook-sivujen kehittäminen : case: S-market Grani
Olenius, Rasmus (2017)
Olenius, Rasmus
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121421443
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121421443
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on kehittää S-market Granin Facebook-sivuja. Toimeksiantajana opinnäytetyössä toimii S-market Granin marketpäällikkö Kalle Peltola. Opinnäytetyön ohjaajana toimi aluksi Pia Haavisto ja myöhemmin Tero Uusitalo. Opinnäytetyössä kehittämisen kohteena oli S-market Granin Facebook-sivut, jotka oli perustettu jo vuonna 2015, mutta viimeisen vuoden aikana kehitys sivustolla oli keskeytynyt ja sivustolle ei tehty montaakaan julkaisua. Tämän lisäksi julkaisut olivat yksipuolisia.
Tietoperustana opinnäytetyössä olivat sosiaalinen media yrityksen markkinoinnissa, segmentointi ja nykytilan analysointi ja kysely. Sosiaaliseen mediaan yrityksen markkinoinnissa kuuluivat tietoperustaa Facebookista sen toimintalogiikasta, markkinoinnista ja asiakaspalvelusta. Näiden lisäksi tähän ryhmään kuului vielä tietoperustaa muista tärkeistä sosiaalisen median kanavista Twitter, Google + ja LinkedIn. Lisäksi tietoperustassa käsiteltiin segmentointia ja segmentointiprosessia. Tietoperustassa käsiteltiin myös nykytila-analyysiä ja tutkimuskyselyn laatimista Facebookissa.
Opinnäytetyön aikana S-market Granin Facebook-sivujen kehittämistä varten toteutettiin SWOT-analyysi itse sivustosta, kilpailija-analyysi S-market Granin läheisimmistä kilpailijoista, josta selviää kyseisten kilpailijoiden toiminta Facebookissa ja muissa sosiaalisen median kanavissa. Lisäksi S-market Granin Facebook-sivustolla toteutettiin kysely, johon ihmisiä pyydettiin antamaan ehdotuksia S-Market Granin Facebook-julkaisuista tulevaisuudessa.
SWOT-analyysiin, koottiin S-market Granin Facebook-sivujen vahvuudet, heikkoudet,mahdollisuudet ja uhat. Näistä selvisi, että vaikka sivustolla on monia heikkouksia muun muassa yksipuolinen ja vähäinen sisältö, asiakaspalautteeseen vastaaminen oli hidasta ja sivustolta puuttui somestrategia. Kuitenkin sivustolla on monia eri mahdollisuuksia kuten esimerkiksi se, että sivusto on kaksikielinen, sivustolla on mahdollisuus tavoittaa yli 70 000 ihmistä muutaman kilometrin säteellä. Kilpailija-analyysistä selvisi, että S-market Granin kilpailijat toimivat hyvin markkinointipainnotteisesti sosiaalisessa mediassa. Kilpailijoina S-market Granin sivustolle ovat suora kilpailija K-supermarket Mankkaa ja epäsuorina kilpailijoina olivat kauppakeskukset Kaari, Sello ja Iso-Omena ja lisäksi vielä Lidl Suomi. Kyselyn vastauksien perusteella S-Market Granin Facebook-sivut tarvitsevat lisää päivityksiä, koska vastauksia saatiin tasaisesti jokaiseen valintakohtaan.
Kehitysehdotuksina S-market Granin sivustolle annettiin ehdotuksia, miten SWOT-analyysistä selvinneitä heikkouksia voidaan parantaa, miten itse sivustoa voidaan parantaa ja miten muilta sivuilta löytyviä ideoita voidaan toteuttaa sivustolla. Lisäksi opinnäytetyössä laadittiin sisältösuunnitelma ja julkaisuaikataulu. Opinnäytetyössä laadittiin myös tärkeistä ajankohdista ja pyhäpäivistä kalenteri, jota voidaan hyödyntää Facebook-julkaisuiden laatimisessa. Nämä tulokset ja kehittämisehdotukset ovat toimeksiantajan mielestä hyödyllisiä ja niitä ryhdytään toteuttamaan, jotta S-market Granin Facebook-sivut kehittyvät tulevaisuudessa.
Tietoperustana opinnäytetyössä olivat sosiaalinen media yrityksen markkinoinnissa, segmentointi ja nykytilan analysointi ja kysely. Sosiaaliseen mediaan yrityksen markkinoinnissa kuuluivat tietoperustaa Facebookista sen toimintalogiikasta, markkinoinnista ja asiakaspalvelusta. Näiden lisäksi tähän ryhmään kuului vielä tietoperustaa muista tärkeistä sosiaalisen median kanavista Twitter, Google + ja LinkedIn. Lisäksi tietoperustassa käsiteltiin segmentointia ja segmentointiprosessia. Tietoperustassa käsiteltiin myös nykytila-analyysiä ja tutkimuskyselyn laatimista Facebookissa.
Opinnäytetyön aikana S-market Granin Facebook-sivujen kehittämistä varten toteutettiin SWOT-analyysi itse sivustosta, kilpailija-analyysi S-market Granin läheisimmistä kilpailijoista, josta selviää kyseisten kilpailijoiden toiminta Facebookissa ja muissa sosiaalisen median kanavissa. Lisäksi S-market Granin Facebook-sivustolla toteutettiin kysely, johon ihmisiä pyydettiin antamaan ehdotuksia S-Market Granin Facebook-julkaisuista tulevaisuudessa.
SWOT-analyysiin, koottiin S-market Granin Facebook-sivujen vahvuudet, heikkoudet,mahdollisuudet ja uhat. Näistä selvisi, että vaikka sivustolla on monia heikkouksia muun muassa yksipuolinen ja vähäinen sisältö, asiakaspalautteeseen vastaaminen oli hidasta ja sivustolta puuttui somestrategia. Kuitenkin sivustolla on monia eri mahdollisuuksia kuten esimerkiksi se, että sivusto on kaksikielinen, sivustolla on mahdollisuus tavoittaa yli 70 000 ihmistä muutaman kilometrin säteellä. Kilpailija-analyysistä selvisi, että S-market Granin kilpailijat toimivat hyvin markkinointipainnotteisesti sosiaalisessa mediassa. Kilpailijoina S-market Granin sivustolle ovat suora kilpailija K-supermarket Mankkaa ja epäsuorina kilpailijoina olivat kauppakeskukset Kaari, Sello ja Iso-Omena ja lisäksi vielä Lidl Suomi. Kyselyn vastauksien perusteella S-Market Granin Facebook-sivut tarvitsevat lisää päivityksiä, koska vastauksia saatiin tasaisesti jokaiseen valintakohtaan.
Kehitysehdotuksina S-market Granin sivustolle annettiin ehdotuksia, miten SWOT-analyysistä selvinneitä heikkouksia voidaan parantaa, miten itse sivustoa voidaan parantaa ja miten muilta sivuilta löytyviä ideoita voidaan toteuttaa sivustolla. Lisäksi opinnäytetyössä laadittiin sisältösuunnitelma ja julkaisuaikataulu. Opinnäytetyössä laadittiin myös tärkeistä ajankohdista ja pyhäpäivistä kalenteri, jota voidaan hyödyntää Facebook-julkaisuiden laatimisessa. Nämä tulokset ja kehittämisehdotukset ovat toimeksiantajan mielestä hyödyllisiä ja niitä ryhdytään toteuttamaan, jotta S-market Granin Facebook-sivut kehittyvät tulevaisuudessa.