Z-sukupolven työntekijöiden sitouttaminen yritykseen : case: Yritys X
Sinervo, Noora (2017)
Sinervo, Noora
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121421426
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121421426
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä paneuduttiin Z-sukupolveen, joka käsittää 1990-luvulla syntyneet henkilöt. Työn teoriaosuus keskittyy Z-sukupolveen ja sen odotuksiin organisaatiolle sekä johtamiselle. Millainen on Z-sukupolven ajatusmaailma ja arvot sekä, miten he käyttäytyvät työelämässä. Teoreettinen viitekehys rajattiin Z-sukupolveen, johtamiseen ja motivointiin.
Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Yritys X:n kanssa. Yritys X toimii kansainvälisesti ja on yksi maailman suurimpia vähittäiskaupan huonekalukonserneja. Kartoitus tehtiin Suomen suurimmalle yksikölle, kvalitatiivista lähestymistapaa hyödyntäen. Tiedonkeruu tapahtui kohdeorganisaation esimiesten teemahaastatteluilla. Teemahaastattelut paneutuivat kohdeorganisaation henkilöstöstrategiaan, sisäiseen viestintään sekä sen esimiesten tapaan johtaa ja motivoida Z-sukupolvea. Teemahaastatteluilla kartoitettiin tekijöitä, jotka edesauttavat Z-sukupolven työntekijöiden sitoutumista yritykseen.
Z-sukupolven työntekijöitä pidetään kohdeorganisaatiossa ahkerina työntekijöinä. Heille on tärkeää työn ja vapaa-ajan tasapaino, jolloin heillä on mahdollisuus toteuttaa omia harrastuksiaan. Z-sukupolven työntekijät arvostavat yrityksen matalaa hierarkiaa ja työpaikan yhteisöllisyyttä. Teemahaastatteluiden aineistosta ilmeni myös, ettei kohdeorganisaation esimiehillä ollut täysin selkeää käsitystä Z-sukupolven toimintatavoista verrattuna aiempien sukupolvien työntekijöihin. Yritys X rekrytoi henkilökuntaa arvopohjaisesti, jonka syystä sukupolvien väliset eroavaisuudet eivät erotu selkeästi.
Kohdeorganisaation hierarkia on matala ja johtamismalli moderni. Johtaminen on ihmisläheistä ja kannustavaa, jolla pyritään luomaan tasapainoinen esimies-alaissuhde. Olennaisimmat kehityskohdat nähtiin kohdeorganisaation sisäisen viestinnän parantamisessa, toimintatapojen yhtenäistämisessä sekä työntekijän huomioimisessa yksilöinä.
Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Yritys X:n kanssa. Yritys X toimii kansainvälisesti ja on yksi maailman suurimpia vähittäiskaupan huonekalukonserneja. Kartoitus tehtiin Suomen suurimmalle yksikölle, kvalitatiivista lähestymistapaa hyödyntäen. Tiedonkeruu tapahtui kohdeorganisaation esimiesten teemahaastatteluilla. Teemahaastattelut paneutuivat kohdeorganisaation henkilöstöstrategiaan, sisäiseen viestintään sekä sen esimiesten tapaan johtaa ja motivoida Z-sukupolvea. Teemahaastatteluilla kartoitettiin tekijöitä, jotka edesauttavat Z-sukupolven työntekijöiden sitoutumista yritykseen.
Z-sukupolven työntekijöitä pidetään kohdeorganisaatiossa ahkerina työntekijöinä. Heille on tärkeää työn ja vapaa-ajan tasapaino, jolloin heillä on mahdollisuus toteuttaa omia harrastuksiaan. Z-sukupolven työntekijät arvostavat yrityksen matalaa hierarkiaa ja työpaikan yhteisöllisyyttä. Teemahaastatteluiden aineistosta ilmeni myös, ettei kohdeorganisaation esimiehillä ollut täysin selkeää käsitystä Z-sukupolven toimintatavoista verrattuna aiempien sukupolvien työntekijöihin. Yritys X rekrytoi henkilökuntaa arvopohjaisesti, jonka syystä sukupolvien väliset eroavaisuudet eivät erotu selkeästi.
Kohdeorganisaation hierarkia on matala ja johtamismalli moderni. Johtaminen on ihmisläheistä ja kannustavaa, jolla pyritään luomaan tasapainoinen esimies-alaissuhde. Olennaisimmat kehityskohdat nähtiin kohdeorganisaation sisäisen viestinnän parantamisessa, toimintatapojen yhtenäistämisessä sekä työntekijän huomioimisessa yksilöinä.