Mångkulturellt ledarskap : Praktikfall: Företag X, Nederländerna
Mäkkylä, Crista (2017)
Mäkkylä, Crista
Yrkeshögskolan Arcada
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121821912
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121821912
Tiivistelmä
På grund av den växande globaliseringen blir mångkulturella team allt vanligare på företag runtom i världen. För att mångkulturella team ska arbeta effektivt krävs en ledare som förstår innebörden av diversitet och hur man hanterar det på en arbetsplats. Det kan krävas ledarskapsstrategier och metoder för att effektivera det mångkulturella arbetet och för att kunna dra nytta av det. Syftet med detta arbete är att ta reda på hur teamledarna på Företag X, ett onlinebaserat resebolag, leder de mångkulturella teamen och hurdana strategier och metoder de använder sig av. Den teoretiska referensramen består av kulturteorier utvecklade av Hofstede (2005) och Trompenaars och Hampden Turner (1999) samt ledarskapsmodeller och teorier av McKinsey (2013) och Mäkilouko (2003). Den kvalitativa undersökningen baserar sig på fem individuella semistrukturerade intervjuer och en emailintervju på Företag X. I intervjuerna behandlas områden som mångkulturalitet på arbetsplatsen, ledarskap och konfliktlösning. Tre frågeguider används och intervjuerna bandas och transkriberas. Bland respondenterna finns teamledare, teammedlemmar och en personalavdelningsanställd. Respondenterna berättar i intervjuerna att kunskap om olika kulturer är relativt viktigt för dem, men att det är viktigare att känna varandra på en personlig nivå. Resultatet av undersökningen visar att teamledarna på Företag X inte använder sig av specifika strategier för att leda teamen eller för att lösa eventuella konflikter. De utvecklar metoder och arbetssätt själva och tillsammans med teamen för att få den metod som passar dem bäst. De anställda på företaget är öppna och anpassar sig snabbt till andra kulturer och därför förekommer det sällan konflikter på grund av kulturella skillnader på företaget. Specifika strategier är inte nödvändigtvis ett måste på Företag X, men gemensamma riktlinjer för mångkulturellt arbete och konfliktlösning kan vara till nytta. Gemensamma riktlinjer kunde utgöra grunden i ledarskapet och hjälpa teamledarna att identifiera svagheter och problem i arbetet. Due to the growing globalization, multicultural teams are getting more and more common at companies all over the world. To assure that the multicultural teams are working effectively the team needs a leader who understands the meaning of diversity and how to handle it in a work environment. The company might need leadership strategies and methods to make the multicultural work more effective and useful for the company. The purpose of this study is to find out how the team leaders at Company X, an online based travel agency, are managing the multicultural teams and what kind of strategies and methods they are using. The theoretical framework consists of cultural theories developed by Hofstede (2005) and Trompenaars and Hampden Turner (1999) and leadership models and theories by McKinsey (2013) and Mäkilouko (2003). The qualitative research is based on five individual semi structured interviews and one email interview at Company X. The topics of the interviews are diversity at work, leadership and solving conflicts. Three interview guides are used and the interviews are recorded and transcribed. The respondents consist of team leaders, team members and an employee from the human resources department. According to the respondents knowledge about different cultures is relatively important, but knowing each other on a personal level is more important. The results of the survey show that the team leaders at Company X are not using any specific strategies to manage their teams or solve possible conflicts. They develop methods and practices themselves and together with the team, to get the most suitable method for them. The employees at the company are open and adapt to different cultures easily and therefore conflicts based on cultural differences are uncommon at Company X. Specific strategies might not be needed at Company X, but general guidelines for multicultural work and how to solve conflicts could be useful. Common guidelines could be used as the basis for the leadership and help the team leader identify weaknesses problems.