Yhdeksäsluokkalaisten tyttöjen kokemuksia omasta kehostaan ja sen vaikutuksesta toiminnalliseen osallistumiseen
Kylmäluoma, Emilia; Sumiloff, Meri; Mäkinen, Sanna (2018)
Kylmäluoma, Emilia
Sumiloff, Meri
Mäkinen, Sanna
Oulun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803143345
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803143345
Tiivistelmä
Muutokset nuoren kehossa muuttavat myös nuoren kokemusta omasta kehostaan. Kokemus rakentuu vuorovaikutuksessa ympäristön kanssa, jossa media ja sitä kautta tulevat sosiaaliset paineet asettavat tietynlaisia odotuksia nuorille. Toimintaterapiassa ihminen nähdään kokonaisvaltaisena kehon ja mielen muodostamana yksilönä. Yksilölliset tekijät, kuten kokemus kehosta vaikuttavat toimintaterapian näkemyksen mukaan yksilön toiminnalliseen osallistumiseen. Nuori muodostaa käsitystä itsestään toimijana eri ympäristöissä tapahtuvan toiminnallisen osallistumisen kautta, mikä edistää nuoren normaalia kehitystä. Toimintojen valitseminen ja niihin osallistuminen saavat aikaan kokemuksen toiminnallisesta hyvinvoinnista.
Tämän laadullisen tutkimuksen tarkoituksena on kuvailla nuorten tyttöjen kokemuksia kehostaan ja toiminnallista osallistumista erilaisissa toiminnallisissa ympäristöissä. Tutkimustehtävänä on kuvailla yhdeksäsluokkalaisten tyttöjen kokemuksia siitä, miten kokemus kehosta vaikuttaa heidän toiminnalliseen osallistumiseensa. Tutkimus toteutettiin yhteistyössä peruskoulun kouluterveydenhoitajan kanssa. Tutkimuksen tiedonantajina oli viisi yhdeksäsluokkalaista tyttöä. Aineisto kerättiin ryhmätilanteessa luovia toimintoja ja ryhmähaastattelua käyttäen, joiden tarkoituksena oli kannustaa nuoria tuomaan omia näkökulmiaan vapaasti esille keskustelun kautta sekä mahdollistaa uusien näkökulmien ja vertaistuen saamisen. Aineisto analysoitiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia käyttäen.
Tutkimustulosten mukaan nuorten omalla suhtautumisella sosiaalisen ympäristön asettamiin odotuksiin ulkonäköä kohtaan oli merkitystä toiminnallisten valintojen tekemisessä sekä toimintoihin osallistumisessa. Odotukset vaikuttivat nuorten toiminnalliseen osallistumiseen eri tavoin riippuen siitä, miten nuori suhtautui niihin. Tutkimustuloksissa ilmeni myös, että nuoret tavoittelivat yhteenkuuluvuutta ulkonäköön vaikuttamisen kautta. Koettujen kehon epäkohtien kanssa tultiin toimeen ja tärkeintä oli kehon toimivuus. Tutkimustulosten avulla toimintaterapeutit voivat ymmärtää paremmin nuorten omakohtaisia kokemuksia kehostaan ja sen vaikutuksia toiminnalliseen osallistumiseen. Tutkimustulosten pohjalta toimintaterapeuttien voi olla helpompi ohjata nuoria löytämään ja osallistumaan sellaisiin toimintoihin, joiden kautta nuoret kokevat voivansa vahvistaa kokemusta kehostaan ja itsestään toimijoina.
Tämän laadullisen tutkimuksen tarkoituksena on kuvailla nuorten tyttöjen kokemuksia kehostaan ja toiminnallista osallistumista erilaisissa toiminnallisissa ympäristöissä. Tutkimustehtävänä on kuvailla yhdeksäsluokkalaisten tyttöjen kokemuksia siitä, miten kokemus kehosta vaikuttaa heidän toiminnalliseen osallistumiseensa. Tutkimus toteutettiin yhteistyössä peruskoulun kouluterveydenhoitajan kanssa. Tutkimuksen tiedonantajina oli viisi yhdeksäsluokkalaista tyttöä. Aineisto kerättiin ryhmätilanteessa luovia toimintoja ja ryhmähaastattelua käyttäen, joiden tarkoituksena oli kannustaa nuoria tuomaan omia näkökulmiaan vapaasti esille keskustelun kautta sekä mahdollistaa uusien näkökulmien ja vertaistuen saamisen. Aineisto analysoitiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia käyttäen.
Tutkimustulosten mukaan nuorten omalla suhtautumisella sosiaalisen ympäristön asettamiin odotuksiin ulkonäköä kohtaan oli merkitystä toiminnallisten valintojen tekemisessä sekä toimintoihin osallistumisessa. Odotukset vaikuttivat nuorten toiminnalliseen osallistumiseen eri tavoin riippuen siitä, miten nuori suhtautui niihin. Tutkimustuloksissa ilmeni myös, että nuoret tavoittelivat yhteenkuuluvuutta ulkonäköön vaikuttamisen kautta. Koettujen kehon epäkohtien kanssa tultiin toimeen ja tärkeintä oli kehon toimivuus. Tutkimustulosten avulla toimintaterapeutit voivat ymmärtää paremmin nuorten omakohtaisia kokemuksia kehostaan ja sen vaikutuksia toiminnalliseen osallistumiseen. Tutkimustulosten pohjalta toimintaterapeuttien voi olla helpompi ohjata nuoria löytämään ja osallistumaan sellaisiin toimintoihin, joiden kautta nuoret kokevat voivansa vahvistaa kokemusta kehostaan ja itsestään toimijoina.