Ohjausmateriaalia murrosiästä viidesluokkalaisille
Sikkilä, Roosa (2018)
Sikkilä, Roosa
Lapin ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803223679
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803223679
Tiivistelmä
Murrosikä on lapselle suurten muutosten aikaa, jolloin lapsi kehittyy vähitellen aikuiseksi ja saavuttaa sukukypsyyden. Viidesluokkalaisten laajassa terveystarkastuksessa tärkeänä aiheena on murrosikä ja siihen valmistautuminen. Murrosiän tuomat fyysiset, psyykkiset ja sosiaaliset muutokset ovat nuorelle usein hämmentäviä, siksi seksuaalikasvatus on tärkeää varhaismurrosiässä, jolloin muutokset alkavat.
Opinnäytetyöni toimeksiantajana on Oulaisten kaupunki. Oulaisten kaupungin alakoulujen terveydenhoitajilla ei ollut varsinaista suunnitelmaa murrosikätunneille. Suunnittelin ohjausmateriaalia tyttöjen ja poikien tunnille sekä toteutin murrosikätunnit eräällä oulaistelaisella alakoululla viidesluokkalaisille ohjausmateriaalia hyödyntäen.
Opinnäytetyöni tavoitteena on lisätä oulaistelaisten viidesluokkalaisten tietoutta murrosiässä tulevista fyysisistä, psyykkisistä ja sosiaalisista muutoksista. Tavoitteenani on myös kehittää kouluterveydenhoitajan pitämän murrosikään liittyvän tunnin sisältöä ja uudistaa aiemmin käytössä olleita toimintatapoja. Halusin saada tuloksena aikaan hyvän ja käytännöllisen ohjausmateriaalin, josta olisi terveydenhoitajille hyötyä työssään.
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli suunnitella ja tuottaa murrosiän kehityksestä ja muutoksista ohjausmateriaalia, jota kouluterveydenhoitaja voi hyödyntää vuosittain viidesluokkalaisille pitämällään oppitunnilla. Tarkoituksenani oli myös, että kokeilen ohjausmateriaalin käyttöä käytännössä viidesluokkalaisten oppitunnilla.
Suunnittelemani ohjausmateriaali oli hyödyllinen oppituntia pitäessäni. Onnistuin suunnittelemaan selkeän ja viidesluokkalaisille sopivan ohjausmateriaalin. Tunneille osallistuneilta oppilailta saamani palautteen mukaan ohjaustilanne oli heille hyödyllinen. Ohjaustilanteen tulisi kuitenkin mahdollistaa oppilaiden osallistumisen ja vastavuoroisen keskustelun ohjaustilanteessa vielä enemmän.
Opinnäytetyöni toimeksiantajana on Oulaisten kaupunki. Oulaisten kaupungin alakoulujen terveydenhoitajilla ei ollut varsinaista suunnitelmaa murrosikätunneille. Suunnittelin ohjausmateriaalia tyttöjen ja poikien tunnille sekä toteutin murrosikätunnit eräällä oulaistelaisella alakoululla viidesluokkalaisille ohjausmateriaalia hyödyntäen.
Opinnäytetyöni tavoitteena on lisätä oulaistelaisten viidesluokkalaisten tietoutta murrosiässä tulevista fyysisistä, psyykkisistä ja sosiaalisista muutoksista. Tavoitteenani on myös kehittää kouluterveydenhoitajan pitämän murrosikään liittyvän tunnin sisältöä ja uudistaa aiemmin käytössä olleita toimintatapoja. Halusin saada tuloksena aikaan hyvän ja käytännöllisen ohjausmateriaalin, josta olisi terveydenhoitajille hyötyä työssään.
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli suunnitella ja tuottaa murrosiän kehityksestä ja muutoksista ohjausmateriaalia, jota kouluterveydenhoitaja voi hyödyntää vuosittain viidesluokkalaisille pitämällään oppitunnilla. Tarkoituksenani oli myös, että kokeilen ohjausmateriaalin käyttöä käytännössä viidesluokkalaisten oppitunnilla.
Suunnittelemani ohjausmateriaali oli hyödyllinen oppituntia pitäessäni. Onnistuin suunnittelemaan selkeän ja viidesluokkalaisille sopivan ohjausmateriaalin. Tunneille osallistuneilta oppilailta saamani palautteen mukaan ohjaustilanne oli heille hyödyllinen. Ohjaustilanteen tulisi kuitenkin mahdollistaa oppilaiden osallistumisen ja vastavuoroisen keskustelun ohjaustilanteessa vielä enemmän.