Ulkoilman lämpötilan vaikutus sähköbussin energiankulutukseen
Taavetinkangas, Juho (2018)
Taavetinkangas, Juho
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805188914
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805188914
Tiivistelmä
Joukkoliikenne on tällä hetkellä puhutteleva aihe Turussa. Vaihtoehtoja runkobussilinjaston malleista ja suuria matkustajamääriä vetävien linjojen toteutustavoista on selvitetty laajasti. Kaupunkien tavoitteet päästöjen vähentämiseksi edellyttävät rohkeita muutoksia liikennejärjestelmään ja sen myötä vaihtoehtoisten käyttövoimaratkaisujen käyttöönottoa julkisessa liikenteessä.
Pohjoisen ilmasto- ja keliolosuhteet nousevat usein esiin arkipäiväisessä keskustelussa puhuttaessa sähköstä vaihtoehtoisena käyttövoimana. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia sähköbussia ympäröivän ulkoilman lämpötilan vaikutusta sähköbussin energiakulutukseen koko auton, sekä yksittäisten korkeajännitteellä toimivien kuluttajien osalta. Työ oli ennen kaikkea tilastollinen tutkimus, johon liittyvät menetelmät tarjoavat oivallisen tavan analysoida eri muuttujien vaikutusta kulutukseen.
Tutkimus tehtiin keräämällä kulutustieto ja lämpötila erikseen jokaiselta kuudelta autolta ja kuluttajalta. Näytteet otettiin harkinnanvaraisesti tulosten luotettavuuden parantamiseksi. Harkinnanvaraisuudella tarkoitetaan arvojen huomioimista ainoastaan kokonaan ajettujen linjapäivien osalta, jolloin esimerkiksi huoltopäivien korkeat keskikulutukset eivät vääristä lopputulosta. Tietoja kerättiin noin 17 kuukauden ajalta jokaisen auton käyttöönottopäivästä vuoden 2018 helmikuun loppuun, jolloin eri lämpötiloja saatiin kerättyä mahdollisimman kattavasti.
Muutosta havaittiin erityisesti tasajännitemuuntimen, ilmalämpöpumpun ja ajomoottorin kulutuksessa. Toisaalta ohjaustehostimen ja paineilmakompressorin kulutukset eivät vaikuttaneet olevan lainkaan yhteydessä lämpötilan muutokseen.
Pohjoisen ilmasto- ja keliolosuhteet nousevat usein esiin arkipäiväisessä keskustelussa puhuttaessa sähköstä vaihtoehtoisena käyttövoimana. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia sähköbussia ympäröivän ulkoilman lämpötilan vaikutusta sähköbussin energiakulutukseen koko auton, sekä yksittäisten korkeajännitteellä toimivien kuluttajien osalta. Työ oli ennen kaikkea tilastollinen tutkimus, johon liittyvät menetelmät tarjoavat oivallisen tavan analysoida eri muuttujien vaikutusta kulutukseen.
Tutkimus tehtiin keräämällä kulutustieto ja lämpötila erikseen jokaiselta kuudelta autolta ja kuluttajalta. Näytteet otettiin harkinnanvaraisesti tulosten luotettavuuden parantamiseksi. Harkinnanvaraisuudella tarkoitetaan arvojen huomioimista ainoastaan kokonaan ajettujen linjapäivien osalta, jolloin esimerkiksi huoltopäivien korkeat keskikulutukset eivät vääristä lopputulosta. Tietoja kerättiin noin 17 kuukauden ajalta jokaisen auton käyttöönottopäivästä vuoden 2018 helmikuun loppuun, jolloin eri lämpötiloja saatiin kerättyä mahdollisimman kattavasti.
Muutosta havaittiin erityisesti tasajännitemuuntimen, ilmalämpöpumpun ja ajomoottorin kulutuksessa. Toisaalta ohjaustehostimen ja paineilmakompressorin kulutukset eivät vaikuttaneet olevan lainkaan yhteydessä lämpötilan muutokseen.