Future Services and Facilities of Rovaniemi Airport : Case Finavia Corporation
Kainulainen, Emmi (2018)
Kainulainen, Emmi
Lapin ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120420080
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120420080
Tiivistelmä
Rovaniemen matkailu on kovassa nousussa, mikä näkyy etenkin kasvavassa lentoliikenteessä. Vuonna 2017 Rovaniemen lentoasemalla vieraili 579 470 lentomatkustajaa ja määrän oletetaan jatkavan kasvua tulevina vuosina. Nykyisellään kapasiteetti lentoasemalla ei ole riittävä palvelemaan kasvavia matkustajamääriä, joten lentoasemalla toteutetaan mittava laajennus vuoden 2019 loppuun mennessä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia kotimaisten sekä ulkomaisten matkustajien toiveita ja odotuksia koskien uudistettavan lentoaseman palveluita, jotka vastaisivat heidän tarpeitaan, mikä myös osaltaan vaikuttaisi positiivisesti Rovaniemen matkailun kehitykseen sekä kaupunkikuvaan. Työn tietoperusta rakentuu palvelumuotoilun sekä asiakaskokemuksen ympärille, lentomatkailun vaikutuksesta matkailualaan, tyypillisiin lentokenttiin ja palveluihin, aikaisempiin tutkimustuloksiin sekä statistiikkaan. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa menetelmänä käytettiin matkustajakyselyä, joka toteutettiin Rovaniemen lentoasemalla elokuussa 2018.
Tärkeimmät tutkimustulokset osoittivat tämänhetkisen palveluiden riittävyyden jakavan mielipiteitä, mutta matkustajien haluvan etenkin parempaa ravintolatarjontaa suomalaisella tai paikallisella twistillä, myymälätarjontaa, jonka tuotevalikoimaan kuuluu paikalliset tuotteet tai suomalaiset brändit sekä aluetta rentoutumiseen ja työskentelyyn. Lisäksi matkustajat toivoivat lisää automaattisia toimintoja lentokentälle matkustajaprosessin nopeuttamiseksi.
Opinnäytetyön tuloksia voi pääsääntöisesti hyödyntää lentoasemanpitäjä eli Finavia Oyj, mutta myös muut Lapin matkailualan yritykset voivat saada uutta näkökulmaa työn tietoperustasta.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia kotimaisten sekä ulkomaisten matkustajien toiveita ja odotuksia koskien uudistettavan lentoaseman palveluita, jotka vastaisivat heidän tarpeitaan, mikä myös osaltaan vaikuttaisi positiivisesti Rovaniemen matkailun kehitykseen sekä kaupunkikuvaan. Työn tietoperusta rakentuu palvelumuotoilun sekä asiakaskokemuksen ympärille, lentomatkailun vaikutuksesta matkailualaan, tyypillisiin lentokenttiin ja palveluihin, aikaisempiin tutkimustuloksiin sekä statistiikkaan. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa menetelmänä käytettiin matkustajakyselyä, joka toteutettiin Rovaniemen lentoasemalla elokuussa 2018.
Tärkeimmät tutkimustulokset osoittivat tämänhetkisen palveluiden riittävyyden jakavan mielipiteitä, mutta matkustajien haluvan etenkin parempaa ravintolatarjontaa suomalaisella tai paikallisella twistillä, myymälätarjontaa, jonka tuotevalikoimaan kuuluu paikalliset tuotteet tai suomalaiset brändit sekä aluetta rentoutumiseen ja työskentelyyn. Lisäksi matkustajat toivoivat lisää automaattisia toimintoja lentokentälle matkustajaprosessin nopeuttamiseksi.
Opinnäytetyön tuloksia voi pääsääntöisesti hyödyntää lentoasemanpitäjä eli Finavia Oyj, mutta myös muut Lapin matkailualan yritykset voivat saada uutta näkökulmaa työn tietoperustasta.