Maahanmuuttajavanhemmat osana varhaiskasvatusta: globaalikasvatus osallisuuden tukena
Rantala, Janika (2019)
Rantala, Janika
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904255959
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904255959
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia maahanmuuttajavanhempien osallisuutta Halisten päivähoitoyksikössä. Työn tavoitteena oli selvittää, minkälaisten keinojen avulla maahanmuuttajavanhemmat saataisiin osallistumaan päiväkodin toimintaan enemmän sekä pystyttäisiinkö globaalikasvatusta hyödyntämään osallisuuden tukena.
Opinnäytetyön tilaajana toimi Halisten päivähoitoyksikkö. Halisten päivähoitoyksikkö on Turun kaupungin päiväkoti, joka tarjoaa varhaiskasvatusta ja esiopetusta. Päivähoitoyksikkö sijaitsee monikulttuurisella alueella. Yli puolet päivähoitoyksikön lapsista on vieraskielisiä. Tästä syystä toiminnassa on mukana paljon maahanmuuttajavanhempia.
Kehittämistyön aineistonkeruumenetelminä käytettiin laadullisia kehittämistyön menetelmiä. Menetelmät olivat havainnointi, benchmarking sekä kysely. Benchmarkingin avulla vertailtiin kolmea Turussa sijaitsevaa päiväkotia. Havainnointi tehtiin Halisten päivähoitoyksikössä ja kysely saman päivähoitoyksikön työntekijöille. Kehittämistyön menetelmistä syntyneet tulokset analysoitiin teemoittain. Teemoja syntyi yhteensä kolme: osallisuus edesauttaa integroitumista, kumppanuus työntekijän ja maahanmuuttajavanhemman välillä on tärkeää sekä yhdenvertaisuus ja kunnioitus kulmakivenä.
Aineiston tuloksien perusteella voidaan todeta, että maahanmuuttajavanhempien osallisuutta tapahtuu varhaiskasvatuksessa liian vähän, eikä osallisuuden tukemiselle ole tarvittavaa mallia. Varhaiskasvatuksen työntekijät toivoivat hyvää kumppanuutta maahanmuuttajavanhempien kanssa, jotta molemmat osapuolet voisivat oppia toisiltaan. Lisäksi tuloksista nousi myös yhdenvertaisuuden sekä kunnioituksen merkitys. Niiden koettiin olevan tärkeä kulmakivi päiväkodin toiminnassa. Esille nousi myös integroituminen osaksi yhteiskuntaa.
Kehittämistyön tuloksena työn tilaajalle kehitettiin maahanmuuttajavanhempien osallisuutta tukeva toimintamalli. Toimintamallia voidaan hyödyntää monikulttuurisessa sekä myös vähemmän monikulttuurisessa päiväkotiympäristössä. Tavoitteena on tukea maahanmuuttajavanhempien osallisuutta globaalikasvatuksen avulla.
Kerätyn aineiston tuloksien perusteella voidaan lisäksi todeta, että kun maahanmuuttajavanhempien osallisuus on toimivaa, se palvelee niin päiväkodin työntekijää kuin myös maahanmuuttajaperhettä. Osallisuuden tukemisen mallia tulee kehittää ja sitä tulee tietoisesti tavoitella. Näin maahanmuuttajavanhempien kotoutumista tuetaan parhaalla mahdollisella tavalla.
Opinnäytetyön tilaajana toimi Halisten päivähoitoyksikkö. Halisten päivähoitoyksikkö on Turun kaupungin päiväkoti, joka tarjoaa varhaiskasvatusta ja esiopetusta. Päivähoitoyksikkö sijaitsee monikulttuurisella alueella. Yli puolet päivähoitoyksikön lapsista on vieraskielisiä. Tästä syystä toiminnassa on mukana paljon maahanmuuttajavanhempia.
Kehittämistyön aineistonkeruumenetelminä käytettiin laadullisia kehittämistyön menetelmiä. Menetelmät olivat havainnointi, benchmarking sekä kysely. Benchmarkingin avulla vertailtiin kolmea Turussa sijaitsevaa päiväkotia. Havainnointi tehtiin Halisten päivähoitoyksikössä ja kysely saman päivähoitoyksikön työntekijöille. Kehittämistyön menetelmistä syntyneet tulokset analysoitiin teemoittain. Teemoja syntyi yhteensä kolme: osallisuus edesauttaa integroitumista, kumppanuus työntekijän ja maahanmuuttajavanhemman välillä on tärkeää sekä yhdenvertaisuus ja kunnioitus kulmakivenä.
Aineiston tuloksien perusteella voidaan todeta, että maahanmuuttajavanhempien osallisuutta tapahtuu varhaiskasvatuksessa liian vähän, eikä osallisuuden tukemiselle ole tarvittavaa mallia. Varhaiskasvatuksen työntekijät toivoivat hyvää kumppanuutta maahanmuuttajavanhempien kanssa, jotta molemmat osapuolet voisivat oppia toisiltaan. Lisäksi tuloksista nousi myös yhdenvertaisuuden sekä kunnioituksen merkitys. Niiden koettiin olevan tärkeä kulmakivi päiväkodin toiminnassa. Esille nousi myös integroituminen osaksi yhteiskuntaa.
Kehittämistyön tuloksena työn tilaajalle kehitettiin maahanmuuttajavanhempien osallisuutta tukeva toimintamalli. Toimintamallia voidaan hyödyntää monikulttuurisessa sekä myös vähemmän monikulttuurisessa päiväkotiympäristössä. Tavoitteena on tukea maahanmuuttajavanhempien osallisuutta globaalikasvatuksen avulla.
Kerätyn aineiston tuloksien perusteella voidaan lisäksi todeta, että kun maahanmuuttajavanhempien osallisuus on toimivaa, se palvelee niin päiväkodin työntekijää kuin myös maahanmuuttajaperhettä. Osallisuuden tukemisen mallia tulee kehittää ja sitä tulee tietoisesti tavoitella. Näin maahanmuuttajavanhempien kotoutumista tuetaan parhaalla mahdollisella tavalla.