Kauppi-Niihaman käyttö opetuksessa
Hanki, Asseri (2019)
Hanki, Asseri
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905088311
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905088311
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten laajasti Kaupin vieressä sijaitseva Tampereen ammattikorkeakoulu käyttää aluetta osana eri koulutusohjelmien opetusta. Lisäksi mietittiin millä tavoin läheisten alakoulujen ensimmäisen ja toisen vuosiluokan opetuksessa voitaisiin hyödyntää aktiivisemmin vieressä sijaitsevaa Kauppi-Niihaman lähimetsää. Tutkimuksen aikana seurattiin myös Tampereen kaupungilla käynnissä olevaa Kauppi-Niihaman vertaissuunnitteluprosessia. Ryhmien tekemistä suunnitteluratkaisuista poimittiin ideoita mukaan opinnäytetyöhön. Työn tilaajana oli Tampereen ammattikorkeakoulun metsätalouden koulutusohjelma. Tutkimukseen haastateltiin niitä koulutusohjelmia, joilla oli opetustoimintaa Kauppi-Niihaman alueella.
Peruskoulun opetussuunnitelmassa (2014) painotetaan luonnonympäristöjen tärkeyttä oppimisympäristöinä. Luonto nähdään merkittävänä tekijänä nuorten hyvinvoinnin edistämiseksi. Kauppi-Niihaman sijainti lähellä useita alakouluja mahdollistaa sen opetuskäytön monissa eri oppiaineissa. Alueen monimuotoiset metsät tarjoavat paikan luontoretkeilyille ja mahdollisuuden siirtää opetusta luokasta maastoon. Rakentamattomien ympäristöjen käyttö alakoulujen opetuksessa luo perustan nuoren ympäristökasvatukselle.
Tampereen ammattikorkeakoulun koulutusohjelmat, joilla oli opetusta Kauppi-Niihamassa mielsivät alueen tärkeäksi opetusta elävöittäväksi tekijäksi. Moniaistinen, kokonaisvaltainen ja suora havainnointi antaa opiskelijoille omakohtaisia kokemuksia. Suurimmat haasteet maasto-opetuksen toteuttamiseen liittyivät kauemmaksi Niihamaan kulkemiseen sekä opetuksen resurssien vähenemiseen. Kauppi-Niihaman alueen käytön uskottiin kuitenkin säilyvän tai jopa lisääntyvän koulutusohjelmien opetuksessa.
Kauppi-Niihaman alue on kehittynyt valtavasti Kaupin kansanpuiston ja Niihaman entisten viljelysmaiden ajoilta. Se on tärkeä monille paikallisille ja tällä hetkellä sitä halutaankin kehittää yhdessä kaupunkilaisten kanssa, vertaissuunnitelua hyödyntäen. Aluetta koskevat muutospaineet myös tulevaisuudessa ja siksi onkin tärkeää ratkaista alueen käytön erimielisyydet yhdessä.
Peruskoulun opetussuunnitelmassa (2014) painotetaan luonnonympäristöjen tärkeyttä oppimisympäristöinä. Luonto nähdään merkittävänä tekijänä nuorten hyvinvoinnin edistämiseksi. Kauppi-Niihaman sijainti lähellä useita alakouluja mahdollistaa sen opetuskäytön monissa eri oppiaineissa. Alueen monimuotoiset metsät tarjoavat paikan luontoretkeilyille ja mahdollisuuden siirtää opetusta luokasta maastoon. Rakentamattomien ympäristöjen käyttö alakoulujen opetuksessa luo perustan nuoren ympäristökasvatukselle.
Tampereen ammattikorkeakoulun koulutusohjelmat, joilla oli opetusta Kauppi-Niihamassa mielsivät alueen tärkeäksi opetusta elävöittäväksi tekijäksi. Moniaistinen, kokonaisvaltainen ja suora havainnointi antaa opiskelijoille omakohtaisia kokemuksia. Suurimmat haasteet maasto-opetuksen toteuttamiseen liittyivät kauemmaksi Niihamaan kulkemiseen sekä opetuksen resurssien vähenemiseen. Kauppi-Niihaman alueen käytön uskottiin kuitenkin säilyvän tai jopa lisääntyvän koulutusohjelmien opetuksessa.
Kauppi-Niihaman alue on kehittynyt valtavasti Kaupin kansanpuiston ja Niihaman entisten viljelysmaiden ajoilta. Se on tärkeä monille paikallisille ja tällä hetkellä sitä halutaankin kehittää yhdessä kaupunkilaisten kanssa, vertaissuunnitelua hyödyntäen. Aluetta koskevat muutospaineet myös tulevaisuudessa ja siksi onkin tärkeää ratkaista alueen käytön erimielisyydet yhdessä.