Havainnointi ja vertaisoppiminen pk-yritysten työhyvinvoinnin kehittämisen tukena
Koivuniemi, Tiina (2019)
Koivuniemi, Tiina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905139525
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905139525
Tiivistelmä
Lahden ammattikorkeakoulu aloitti vuonna 2017 Työelämäsafari-nimisen hankkeen, jonka tarkoituksena oli edistää pk-yritysten tuottavuutta ja työhyvinvointia oman toimialansa ulkopuolelta löytyvillä ratkaisuilla. Tavoitteena oli käyttää havainnointia ja vertaisoppimista hankkeessa järjestetyillä yritysvierailuilla työhyvinvoinnin kehitysideoiden etsimisessä.
Työelämäsafari-hankkeen osana toteutetussa tutkimuksellisessa kehittämishankkeessa oli tavoitteena tutkia havainnoinnin, vertaisoppimisen ja benchmarkingin hyödyntämistä työhyvinvoinnin kehittämisessä. Lisäksi tavoitteena oli tutkia mitä havaintoja työhyvinvoinnista tehtiin. Tutkimusmenetelmänä käytettiin pääasiassa osallistuvaa havainnointia, joka kohdistui hankkeeseen osallistuneiden yritysten edustajiin. Havainnointia toteutettiin yritysvierailuilla.
Kehittämishankkeen tietoperustan muodostivat kotimaiset ja kansainväliset lähteet havainnoinnin käytöstä tutkimus- ja kehittämismenetelmänä, ryhmä- ja vertaisoppimisen piirteistä sekä benchmarkingista. Lisäksi tietoperustassa käsiteltiin työhyvinvoinnin määritelmää, mittaamista ja kehittämisen keinoja.
Tulokset osoittivat, että havainnoimalla voidaan löytää uusia toimintamalleja työhyvinvoinnin kehittämiseen, mutta itse havainnointia tukevissa työkaluissa on vielä kehitettävää. Erityisesti omista kokemuksista poikkeavat havainnot herättävät huomiota. Vertaisryhmissä reflektiivisyys ja dialogisuus ovat edellytyksiä kehittävälle keskustelulle. Ryhmien muodostus eri toimialoja edustavista yrityksistä osoittautui hyväksi menettelyksi. Työhyvinvoinnin kehittäminen edellyttää ennen kaikkea kehittämistarpeen tunnustamista sekä motivaatiota kehitystoimenpiteiden aloittamiseen.
Työelämäsafari-hankkeen osana toteutetussa tutkimuksellisessa kehittämishankkeessa oli tavoitteena tutkia havainnoinnin, vertaisoppimisen ja benchmarkingin hyödyntämistä työhyvinvoinnin kehittämisessä. Lisäksi tavoitteena oli tutkia mitä havaintoja työhyvinvoinnista tehtiin. Tutkimusmenetelmänä käytettiin pääasiassa osallistuvaa havainnointia, joka kohdistui hankkeeseen osallistuneiden yritysten edustajiin. Havainnointia toteutettiin yritysvierailuilla.
Kehittämishankkeen tietoperustan muodostivat kotimaiset ja kansainväliset lähteet havainnoinnin käytöstä tutkimus- ja kehittämismenetelmänä, ryhmä- ja vertaisoppimisen piirteistä sekä benchmarkingista. Lisäksi tietoperustassa käsiteltiin työhyvinvoinnin määritelmää, mittaamista ja kehittämisen keinoja.
Tulokset osoittivat, että havainnoimalla voidaan löytää uusia toimintamalleja työhyvinvoinnin kehittämiseen, mutta itse havainnointia tukevissa työkaluissa on vielä kehitettävää. Erityisesti omista kokemuksista poikkeavat havainnot herättävät huomiota. Vertaisryhmissä reflektiivisyys ja dialogisuus ovat edellytyksiä kehittävälle keskustelulle. Ryhmien muodostus eri toimialoja edustavista yrityksistä osoittautui hyväksi menettelyksi. Työhyvinvoinnin kehittäminen edellyttää ennen kaikkea kehittämistarpeen tunnustamista sekä motivaatiota kehitystoimenpiteiden aloittamiseen.