Kyllin hyvä vanhemmuus: Vanhemman ja lapsen välinen vuorovaikutus
Hynynen, Laura (2019)
Hynynen, Laura
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019051710325
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019051710325
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni toimeksiantaja oli Sotkamon kunnan varhaiskasvatus. Opinnäytetyöni aihe on Kyllin hyvä vanhemmuus. Opinnäytetyöni tavoitteena oli saada vastaus seuraaviin tutkimuskysymyksiin: Kuinka vanhemman ja lapsen vuorovaikutusta voisi tukea varhaiskasvatuksessa? Kuinka varhaiskasvatus voisi kehittää vanhemmuuden tukemista? Kuinka lapsen osallisuutta voisi lisätä annettaessa palautetta päiväkodissa vietetystä päivästä? Opinnäytetyössä tehtiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusta hermeneuttisfenomenologisella tutkimusotteella. Opinnäytetyö koostui toimintaosuudesta ja teemahaastatteluista. Tutkimus toteutettiin Sotkamon kunnan varhaiskasvatuksessa, 3-5-vuotiaiden lasten lapsiryhmässä. Aineisto kerättiin vanhempien yksilöteemahaastatteluilla, jotka myöhemmin litteroitiin aineiston analysointia varten.
Opinnäytetyössä lapsiryhmän viisi lasta saivat liimata hymiötarroja paperille päivän toimintoja kuvaavien kuvien viereen ja illalla kotona vanhemmat keskustelivat lasten kanssa päiväkodissa vietetyn päivän toiminnoista ja hymiöistä. Toimintaosuus kesti viikon ja annoin toimintaosuudelle nimeksi ”Tarraviikon”.
Tuloksista kävi ilmi, että vanhempien mielestä Tarraviikko on yksi keinoista lisätä vanhemman ja lapsen välistä vuorovaikutusta ja tietämystä lapsen päiväkotipäivän kulusta. Vanhempien mielestä myös lapsen kertoma palaute päiväkotipäivästä oli tarkempi kuin varhaiskasvattajien kertoma. Vanhemmuuden tukemiseen ei tullut kehittämisideoita vanhemmilta ja pääsääntöisesti he kokivat, että päiväkodista saatu tuki vanhemmuuteen on ollut riittävä. Vanhemmat toivoivat Tarraviikon olevan useammin, että lapsi oppisi itse kertomaan hänelle päiväkodissa vietetyn päivän merkittävimmistä tapahtumista.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu vanhemman ja lapsen välisestä vuorovaikutuksesta, vanhemmuudesta, kiintymyssuhteesta, lapsen kasvusta ja kehityksestä, varhaiskasvatuksesta ja kasvatusyhteistyöstä.
Opinnäytetyössä lapsiryhmän viisi lasta saivat liimata hymiötarroja paperille päivän toimintoja kuvaavien kuvien viereen ja illalla kotona vanhemmat keskustelivat lasten kanssa päiväkodissa vietetyn päivän toiminnoista ja hymiöistä. Toimintaosuus kesti viikon ja annoin toimintaosuudelle nimeksi ”Tarraviikon”.
Tuloksista kävi ilmi, että vanhempien mielestä Tarraviikko on yksi keinoista lisätä vanhemman ja lapsen välistä vuorovaikutusta ja tietämystä lapsen päiväkotipäivän kulusta. Vanhempien mielestä myös lapsen kertoma palaute päiväkotipäivästä oli tarkempi kuin varhaiskasvattajien kertoma. Vanhemmuuden tukemiseen ei tullut kehittämisideoita vanhemmilta ja pääsääntöisesti he kokivat, että päiväkodista saatu tuki vanhemmuuteen on ollut riittävä. Vanhemmat toivoivat Tarraviikon olevan useammin, että lapsi oppisi itse kertomaan hänelle päiväkodissa vietetyn päivän merkittävimmistä tapahtumista.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu vanhemman ja lapsen välisestä vuorovaikutuksesta, vanhemmuudesta, kiintymyssuhteesta, lapsen kasvusta ja kehityksestä, varhaiskasvatuksesta ja kasvatusyhteistyöstä.