Barns delaktighet i vardagen på en barnskyddsinstitution - en kvalitativ studie
Pietiläinen, Ismo; Salminen, Tove (2019)
Lataukset:
Pietiläinen, Ismo
Salminen, Tove
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052211272
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052211272
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee lastenkodissa asuvien lasten osallisuutta. Tärkeä osa lastensuojelutyötä on antaa lapsille mahdollisuus olla osallisena ja vaikuttaa omaan hoitoonsa. Lasten osallisuuden mahdollistaminen voi lisätä lasten hoitomyönteisyyttä. Tämän opinnäytetyön tavoitteena on arvioida erään lastenkodin hoitoa. Painopisteenä on arvioida lasten osallisuutta arjessa. Tutkimuskysymykset ovat 1. Millä tavoin työntekijät työskentelevät luodakseen ja edistääkseen lasten osallisuutta lastenkodissa? ja 2. Minkälaisia kokemuksia lastenkodissa asuvilla lapsilla on osallisuudesta? Tutkimuksen teoreettinen viitekehys käsittelee ihmissuhteita sekä työskentelymenetelmiä lasten ja työntekijöiden välillä. Materiaali tutkimukseen kerättiin kahden ryhmähaastattelun avulla. Yksi haastatteluista oli lastenkodin työntekijöiden kanssa ja toinen lastenkodissa asuvien lasten kanssa. Tutkimukseen osallistui 3 työntekijää ja 3 lasta (iät 15-17-vuotta). Molemmat haastattelut olivat pituudeltaan noin 40 minuuttia. Kerätty aineisto litteroitiin ja analysoitiin sisällön analyysin avulla. Sisällön analyysistä löytyi kaksi pääkategoriaa. Yksi työntekijöiden ja toinen lasten haastatteluista. Pääkategoriat ovat 1. Osallisuutta edistävät työskentelymenetelmät ja 2. Asiat, jotka saavat lapset tuntemaan osallisuutta. Sisällön analyysin avulla löydettiin myös neljä alempaa kategoriaa: kommunikaatio, mahdollisuus vaikuttaa, omaohjaajan rooli ja dokumentaatio. Kerätty aineisto analysoitiin aiempien tutkimusten ja tämän opinnäytetyön teoreettisen viitekehyksen avulla. Tuloksista nousi esille, että työntekijöillä on asiakaskeskeinen työskentelymenetelmä ja että suhde lasten ja työntekijöiden välillä on positiivinen. Nämä asiat ovat erittäin tärkeitä, jotta lasten osallisuus arjessa voidaan mahdollistaa. Tätä päätelmää tukevat myös aikaisemmat tutkimukset sekä tämän opinnäytetyön teoreettinen viitekehys. Tulokset tuovat esille myös, että lapsilla on positiivisia kokemuksia osallisuudesta arjessa. Lapset kokevat työntekijöiden työskentelymenetelmät positiivisiksi ja lasta tukeviksi. Lapset kokevat myös voivansa olla osana heitä koskevissa asioissa sekä vaikuttaa omaan arkeensa. Päivittäisestä kirjaamisesta lapsilla oli negatiivisempia kokemuksia. Detta examensarbete behandlar delaktigheten för barn inom barnskyddet på ett barnhem. En viktig del i barnskyddet är att möjliggöra för barnet att genom delaktighet få vara med och påverka beslut om sin egen vård. Genom att möjliggöra för barnet att kunna påverka beslut kan det medföra att barnet är mera mottagligt för sin vård. Syftet med denna studie är att göra en utvärdering av vården på ett barnhem med fokus på barns delaktighet i vardagen. Forskningsfrågor i studien är: Hur arbetar personalen för att skapa och främja barns delaktighet på barnhemmet? Hurdana erfarenheter har barn som bor på barnhemmet av delaktighet? Studiens teoretiska referensram behandlar relationer och arbetssätt mellan professionella och barnen. Studiens metod för insamlande av data är fokusgruppsintervjuer med personalen och barnen på barnhemmet. I studien medverkade 6 informanter varav 3 professionella och 3 barn (15–17 år). Intervjuernas längd var vardera cirka 40 minuter. Insamlad data transkriberades och analyserades med en innehållsanalys. Innehållsanalysen tog fram två huvudkategorier, en för personalen och en för barnen: 1. arbetssätt som främjar delaktighet och 2. faktorer som medfört att barn känner sig delaktiga samt fyra underkategorier som är följande: kommunikation, möjlighet att påverka, egenhandledarens roll och dokumentation. Den insamlade datan analyserades med hjälp av tidigare forskning och studiens teoretiska referensram. Resultatet av personalens arbetssätt visar på att vården har ett klientcentrerat arbetssätt och att relationen till barnen är mycket positiv, dessa aspekter har en avgörande roll när man vill att barnet ska kunna vara delaktigt i sin vardag. Denna slutsats har stöd i tidigare forskning samt i den teoretiska referensramen. Resultatet av insamlade data av barnen visar på att barnen har en god erfarenhet av faktorer som medfört delaktighet i vardagen på barnhemmet. Barnen lyfter fram att personalens arbetssätt är positivt, stödjande samt att de får vara med och påverka hur deras vardag ser ut.