Tyypin 1 diabetesta sairastava lapsi : Opas Kempeleen seurakunnan kerhonohjaajille
Lohiniva, Katariina; Tahkola, Pilvi (2019)
Lohiniva, Katariina
Tahkola, Pilvi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052211188
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052211188
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa opas tyypin 1 diabetesta sairastavan lapsen hoidosta ja sairauteen liittyvistä ensiaputilanteista Kempeleen seurakunnan kerhonohjaajille. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä kerhonohjaajien tietoutta tyypin 1 diabeteksesta ja sen hoidosta sekä vahvistaa heidän osaamistaan sairauteen liittyvissä ensiaputilanteissa. Tavoitteenamme oli myös syventää osaamistamme tyypin 1 diabeteksen hoidosta ja kehittää ohjaustaitojamme.
Keskeisiä käsitteitä opinnäytetyössämme olivat tyypin 1 diabetes, tyypin 1 diabeteksen hoidon kulmakivet, tyypin 1 diabeteksen ensiaputilanteet ja terveydenhoitajan ohjausosaaminen. Kerroimme tyypin 1 diabeteksesta ja sen hoidosta, johon sisältyi insuliinihoito, ruokavalio, liikunta ja omahoito sekä siihen sitoutuminen. Avasimme sairauteen liittyviä ensiaputilanteita, kuten hypo- ja hyperglykemiaa, insuliinisokkia ja ketoasidoosia eli happomyrkytystä. Käsittelimme myös terveydenhoitajan roolia ohjauksessa ja kirjallisen ohjausmateriaalin laatijana.
Opinnäytetyömme menetelmä oli toiminnallinen eli kirjallisen raportin lisäksi tuotimme tyypin 1 diabetesta ja sen hoitoa käsittelevän oppaan. Opas pohjautui opinnäytetyömme keskeisiin käsitteisiin ja tietoperustaan. Kuvasimme oppaan tuottamisen vaiheet opinnäytetyöraportissa.
Tyypin 1 diabetes on yleistyvä sairaus lasten keskuudessa, minkä vuoksi tietoutta sen hoidosta tarvitaan. Vastuu tyypin 1 diabetesta sairastavan lapsen hoidosta on usein aikuisella, joten on tärkeää kehittää aikuisten valmiuksia sairauteen liittyen. Opas oli toimeksiantajalle tarpeellinen, koska heillä ei ollut aiheesta kirjallista ohjausmateriaalia ja tietämys sairaudesta oli vähäistä. Tyypin 1 diabeteksen hoito kehittyy jatkuvasti ja aiheesta löytyy paljon tutkimusaiheita eri näkökulmista. The purpose of this thesis was to provide a guide for club leaders in the Kempele congregation on the treatment of a child with type 1 diabetes and on first aid situations. The aim of the thesis was to increase the awareness of club leaders about type 1 diabetes and its treatment, and to strengthen their skills in first aid situations related to illness. The goal was also to deepen the expertise of the authors in the treatment of type 1 diabetes and develop their guidance skills.
The key concepts in this thesis were type 1 diabetes, the cornerstones of type 1 diabetes treatment, first aid situations of type 1 diabetes, and guidance skills of a public health nurse. The thesis deals with type 1 diabetes and its treatment, which include insulin therapy, diet, exercise and commitment to self-care. In addition, first aid situations such as hypo- and hyperglycemia, insulin shock and ketoacidosis are discussed. Furthermore, the role of the public health nurse as a guide and the author of the written guidance material are dealt with.
The method of this thesis was functional, and it includes a written report and a guide on type 1 diabetes and its treatment. The guide is based on the key concepts and theoretical part of the thesis. The phases in producing the guide in the thesis report are described.
Type 1 diabetes is a disease which becomes more common among children, and therefore, knowing how to treat it is needed. An adult is often responsible for the treatment of a child with type 1 diabetes, which makes it important to develop the skills to treat the disease. The guide is necessary for the commissioner because they did not have written guidance material on the subject before and because they had little knowledge about type 1 diabetes. The treatment of type 1 diabetes is constantly evolving and there are plenty of research topics from different perspectives.
Keskeisiä käsitteitä opinnäytetyössämme olivat tyypin 1 diabetes, tyypin 1 diabeteksen hoidon kulmakivet, tyypin 1 diabeteksen ensiaputilanteet ja terveydenhoitajan ohjausosaaminen. Kerroimme tyypin 1 diabeteksesta ja sen hoidosta, johon sisältyi insuliinihoito, ruokavalio, liikunta ja omahoito sekä siihen sitoutuminen. Avasimme sairauteen liittyviä ensiaputilanteita, kuten hypo- ja hyperglykemiaa, insuliinisokkia ja ketoasidoosia eli happomyrkytystä. Käsittelimme myös terveydenhoitajan roolia ohjauksessa ja kirjallisen ohjausmateriaalin laatijana.
Opinnäytetyömme menetelmä oli toiminnallinen eli kirjallisen raportin lisäksi tuotimme tyypin 1 diabetesta ja sen hoitoa käsittelevän oppaan. Opas pohjautui opinnäytetyömme keskeisiin käsitteisiin ja tietoperustaan. Kuvasimme oppaan tuottamisen vaiheet opinnäytetyöraportissa.
Tyypin 1 diabetes on yleistyvä sairaus lasten keskuudessa, minkä vuoksi tietoutta sen hoidosta tarvitaan. Vastuu tyypin 1 diabetesta sairastavan lapsen hoidosta on usein aikuisella, joten on tärkeää kehittää aikuisten valmiuksia sairauteen liittyen. Opas oli toimeksiantajalle tarpeellinen, koska heillä ei ollut aiheesta kirjallista ohjausmateriaalia ja tietämys sairaudesta oli vähäistä. Tyypin 1 diabeteksen hoito kehittyy jatkuvasti ja aiheesta löytyy paljon tutkimusaiheita eri näkökulmista.
The key concepts in this thesis were type 1 diabetes, the cornerstones of type 1 diabetes treatment, first aid situations of type 1 diabetes, and guidance skills of a public health nurse. The thesis deals with type 1 diabetes and its treatment, which include insulin therapy, diet, exercise and commitment to self-care. In addition, first aid situations such as hypo- and hyperglycemia, insulin shock and ketoacidosis are discussed. Furthermore, the role of the public health nurse as a guide and the author of the written guidance material are dealt with.
The method of this thesis was functional, and it includes a written report and a guide on type 1 diabetes and its treatment. The guide is based on the key concepts and theoretical part of the thesis. The phases in producing the guide in the thesis report are described.
Type 1 diabetes is a disease which becomes more common among children, and therefore, knowing how to treat it is needed. An adult is often responsible for the treatment of a child with type 1 diabetes, which makes it important to develop the skills to treat the disease. The guide is necessary for the commissioner because they did not have written guidance material on the subject before and because they had little knowledge about type 1 diabetes. The treatment of type 1 diabetes is constantly evolving and there are plenty of research topics from different perspectives.