Materiaalin tuottaminen 3.-4.-luokkalaisten lasten vanhempien vanhempainkouluun
Haverinen, Päivi; Haverinen, Tanja; Kokkonen, Niina (2009)
Haverinen, Päivi
Haverinen, Tanja
Kokkonen, Niina
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010102113873
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010102113873
Tiivistelmä
Syksyllä 2008 valmistuneessa opinnäytetyössä tuotimme materiaalia 4.-6.-luokkalaisten lasten vanhempien vanhempainkouluihin.
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Perhekeskukset Kainuuseen -hanke, johon Kainuulainen
vanhempainkoulu -malli kuuluu. Vanhempainkoulut toteutettiin Kajaanin Nakertajan koulun ja Pietari Brahen
koulun Soidinsuon yksikössä keväällä 2008. Kokemukset vanhempainkoulusta olivat enimmäkseen positiivisia,
vaikka osallistujamäärät jäivät vähäisiksi.
Yhteistyömme Nakertajan koulun kanssa jatkui myös kehittämistehtävässä ja tuotimme materiaalia keväällä 2009
järjestettyihin vanhempainkouluihin, jotka oli suunnattu 3.-4.-luokkalaisten lasten vanhemmille. Vanhempainkoulut
pidettiin vanhempainiltojen yhteydessä, minkä odotettiin lisäävän osallistujien määrää. Vanhempainkoulussa
käsiteltäviä aiheita ideoitiin yhdessä Nakertajan koulun opettajien kanssa. Suunnittelimme aiheiksi terveelliset
elämäntavat sekä sosiaaliset suhteet ja päihteet. Aiheet olivat esillä jo opinnäytetyön aikana ja ne nostettiin nyt
uudestaan esille opettajien koulussa tekemistä huomioista. Ensimmäisessä vanhempainkoulussa aiheena oli koululaisen
terveelliset elämäntavat. Aihetta ei ehditty käsitellä kokonaan, joten opettajat päättivät jatkaa samalla aiheella
myös toisessa vanhempainkoulussa.
Kehittämistehtävänä tuotettu vanhempainkoulu materiaali koostuu teoriosuudesta ja PowerPoint -esityksestä,
joka sisältää kuusi esimerkkitapausta. Esimerkkitapausten avulla koululaisten terveellisiä elämäntapoja käsiteltiin
keskustellen. Vanhempainkoulujen toteuttajina toimivat Nakertajan koulun kolme opettajaa, jotka myös työkseen
opettavat 3.-4.-luokkalaisia.
Vanhempainkouluun osallistuneiden vanhempien mielestä tilaisuudet oli hyviä. Ajatuksia oli herännyt paljon ja
keskustelu oli ollut avointa. Nakertajan koulun opettajat olivat tyytyväisiä tuottamaamme materiaaliin, joka myös
meidän mielestämme oli onnistunut. Kehittämistehtävän aikana yhteistyö Nakertajan koulun opettajien kanssa
sekä pienryhmässämme sujui ongelmitta.
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Perhekeskukset Kainuuseen -hanke, johon Kainuulainen
vanhempainkoulu -malli kuuluu. Vanhempainkoulut toteutettiin Kajaanin Nakertajan koulun ja Pietari Brahen
koulun Soidinsuon yksikössä keväällä 2008. Kokemukset vanhempainkoulusta olivat enimmäkseen positiivisia,
vaikka osallistujamäärät jäivät vähäisiksi.
Yhteistyömme Nakertajan koulun kanssa jatkui myös kehittämistehtävässä ja tuotimme materiaalia keväällä 2009
järjestettyihin vanhempainkouluihin, jotka oli suunnattu 3.-4.-luokkalaisten lasten vanhemmille. Vanhempainkoulut
pidettiin vanhempainiltojen yhteydessä, minkä odotettiin lisäävän osallistujien määrää. Vanhempainkoulussa
käsiteltäviä aiheita ideoitiin yhdessä Nakertajan koulun opettajien kanssa. Suunnittelimme aiheiksi terveelliset
elämäntavat sekä sosiaaliset suhteet ja päihteet. Aiheet olivat esillä jo opinnäytetyön aikana ja ne nostettiin nyt
uudestaan esille opettajien koulussa tekemistä huomioista. Ensimmäisessä vanhempainkoulussa aiheena oli koululaisen
terveelliset elämäntavat. Aihetta ei ehditty käsitellä kokonaan, joten opettajat päättivät jatkaa samalla aiheella
myös toisessa vanhempainkoulussa.
Kehittämistehtävänä tuotettu vanhempainkoulu materiaali koostuu teoriosuudesta ja PowerPoint -esityksestä,
joka sisältää kuusi esimerkkitapausta. Esimerkkitapausten avulla koululaisten terveellisiä elämäntapoja käsiteltiin
keskustellen. Vanhempainkoulujen toteuttajina toimivat Nakertajan koulun kolme opettajaa, jotka myös työkseen
opettavat 3.-4.-luokkalaisia.
Vanhempainkouluun osallistuneiden vanhempien mielestä tilaisuudet oli hyviä. Ajatuksia oli herännyt paljon ja
keskustelu oli ollut avointa. Nakertajan koulun opettajat olivat tyytyväisiä tuottamaamme materiaaliin, joka myös
meidän mielestämme oli onnistunut. Kehittämistehtävän aikana yhteistyö Nakertajan koulun opettajien kanssa
sekä pienryhmässämme sujui ongelmitta.