AIKUISOPISKELIJOIDEN OPINTOJEN OHJAUS JA NEUVONTA
Kankkunen, Vesa (2010)
Kankkunen, Vesa
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010102613969
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010102613969
Tiivistelmä
Aikuiskoulutuksen kokonaisuudistus kattaa ammatillisen aikuiskoulutuksen, oppisopimuskoulutuksen, korkeakoulujen aikuiskoulutuksen, työvoimapoliittisen aikuiskoulutuksen ja henkilöstökoulutuksen. Pääehdotukset valmistuivat keväällä 2009 ja niiden toimeenpano on alkanut. Pääviestit ovat työelämässä tapahtuvan oppimisen vahvistaminen, eri tavoin hankitun osaamisen tunnustaminen ja joustavat koulutuksen yhdistelymahdollisuudet, korkeakoulutasoisen aikuiskoulutuksen vahvistaminen, aikuisopiskelun osuvuutta parantavien tieto-, neuvonta- ja ohjauspalveluiden tehostaminen, vähemmän osallistuvien väestöryhmien koulutusmahdollisuuksien parantaminen sekä aikuisopiskelun etuusjärjestelmien selkiyttäminen ja rahoituspohjan laajentaminen.
Korkeakoulujen aikuisten opintojen ohjaus on monella tapaa uusien haasteiden edessä. Nyky-yhteiskunnalle ominainen jatkuva muutosprosessi näkyy niin koulutuksessa, työtehtävissä kuin aikuisten sosiaalisessakin elämässä. Koko tämä muutosprosessi on vaikuttanut myös aikuisten opintojen ohjaukseen ja neuvonnan kysyntään ja tarpeeseen; ohjauksen tulisi kattaa niin opiskelun, ammatillisen suuntautumisen kuin myös elämänhallinnan kysymykset. Tässä opinnäytetyössä on tutkittu aikuisia opiskelijoina ja perehdytty heidän opintojen ohjaukseen ammattikorkeakoulussa. Tutkimuksen pohjalta on laadittu Kymenlaakson ammattikorkeakoulun tekniikan ja liikenteen osaamisalalle aikuisopiskelijoiden tutkintoon johtavien opintojen ohjauksen ja neuvonnan toimenpideohjelma.
Opintojen ohjauksen ja neuvonnan toimenpideohjelma on ohjauksen kehittämisen pääväline, josta yleensä ilmenevät ohjauksen tavoitteet, arviointi, sisällöt, toimijat, nimikkeet ja resurssit sekä ketkä tekevät opintojen ohjauksen toimenpideohjelman. Toimenpideohjelma kokoaa yksittäiset ohjauksen palvelupisteet/tilanteet ohjaus- ja neuvontapalveluiden kokonaisuudeksi, jolla pyritään vastaamaan mahdollisimman hyvin opiskelijoiden ohjaus- ja neuvontapalveluiden tarpeisiin opintojen eri vaiheissa.
Korkeakoulujen aikuisten opintojen ohjaus on monella tapaa uusien haasteiden edessä. Nyky-yhteiskunnalle ominainen jatkuva muutosprosessi näkyy niin koulutuksessa, työtehtävissä kuin aikuisten sosiaalisessakin elämässä. Koko tämä muutosprosessi on vaikuttanut myös aikuisten opintojen ohjaukseen ja neuvonnan kysyntään ja tarpeeseen; ohjauksen tulisi kattaa niin opiskelun, ammatillisen suuntautumisen kuin myös elämänhallinnan kysymykset. Tässä opinnäytetyössä on tutkittu aikuisia opiskelijoina ja perehdytty heidän opintojen ohjaukseen ammattikorkeakoulussa. Tutkimuksen pohjalta on laadittu Kymenlaakson ammattikorkeakoulun tekniikan ja liikenteen osaamisalalle aikuisopiskelijoiden tutkintoon johtavien opintojen ohjauksen ja neuvonnan toimenpideohjelma.
Opintojen ohjauksen ja neuvonnan toimenpideohjelma on ohjauksen kehittämisen pääväline, josta yleensä ilmenevät ohjauksen tavoitteet, arviointi, sisällöt, toimijat, nimikkeet ja resurssit sekä ketkä tekevät opintojen ohjauksen toimenpideohjelman. Toimenpideohjelma kokoaa yksittäiset ohjauksen palvelupisteet/tilanteet ohjaus- ja neuvontapalveluiden kokonaisuudeksi, jolla pyritään vastaamaan mahdollisimman hyvin opiskelijoiden ohjaus- ja neuvontapalveluiden tarpeisiin opintojen eri vaiheissa.