Työntekijöiden työhyvinvointi kahdessa vuoropäiväkodissa Etelä-Savossa
Räsänen, Eija; Talvinen, Päivi (2010)
Räsänen, Eija
Talvinen, Päivi
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112315175
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112315175
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvailla vuorohoitotyötä ja työhyvinvointia kahden vuoropäiväkodin vuoropäiväkotihenkilöstön näkökulmasta Etelä-Savossa.
Opinäytetyömme oli kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Keräsimme tietoa henkilöstön työhyvinvoinnista henkilöstölle suunnatulla kyselyllä ja haastattelemalla. Kysely muodostui kahdeksasta avoimesta kysymyksestä. Kysymysten tarkoituksena oli selvittää, millaiseksi työntekijä kokee vuoropäiväkodissa työskentelyn, oman työkykynsä sekä mitkä ovat työhyvinvointiin vaikuttavat seikat ja kehittämiskeinot. Parihaastatteluissa perehdyimme työyhteisön hyvinvointiin.
Vastauksista ilmeni, että vuorohoitotyön osaamisen tärkeimpinä vaatimuksina ovat työntekijöiden mielestä joustavuus, ratkaisu- ja yhteistyökyky sekä tilannetaju. Pääsääntöisesti työntekijät kokivat työkykynsä olevan hyvän, mutta he tunnistivat myös työhön liittyviä kuormittavia tekijöitä.
Työhyvinvointia edistävänä asiana työntekijät kokivat mukavat työtoverit. Työhyvinvointia heikentävänä asiana he kokivat kiireen ja työvuorojen äkilliset muutokset, jolloin omaa vapaa-ajan käyttöä ei voi suunnitella pitkälle. Työantajan taholta tärkeimpänä työhyvinvointia tukevana asiana työntekijät kokivat Tyky-toiminnan, työterveyshuollon palvelut ja työsopimuksen ehdoista kiinni pitämisen.
Yksilön työhyvinvointiin työyhteisössä työntekijät kokivat eniten vaikuttavan työkaverien, jotka muodostavat hyvän työskentelytiimin ja työpaikan ilmapiirin. Lapsilta ja perheiltä saatu positiivinen palaute, esimiehen tasapuolinen ja oikeudenmukainen kohtelu sekä työntekijöiden kuunteleminen koettiin myös tärkeänä.
Vuorohoidon tarve hoitomuotona on lisääntynyt ja lisääntyy tulevaisuudessakin, koska yhä useammat vanhemmat tekevät vuorotöitä. Näin ollen työntekijöiden työhyvinvointiin vaikuttaviin asioihin on kiinnitettävä erityistä huomioita ja toimenpiteitä. Hyvinvoivassa vuoropäiväkodissa myös hoidossa olevat lapset voivat hyvin.
Jatkotutkimusaiheita voisivat olla erityistä tukea tarvitsevien lasten ja heidän vanhempiensa hyvinvointi sekä näi-den lasten parissa työskentelevien avustajien työhyvinvointi ja sen kehittäminen.
Opinäytetyömme oli kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Keräsimme tietoa henkilöstön työhyvinvoinnista henkilöstölle suunnatulla kyselyllä ja haastattelemalla. Kysely muodostui kahdeksasta avoimesta kysymyksestä. Kysymysten tarkoituksena oli selvittää, millaiseksi työntekijä kokee vuoropäiväkodissa työskentelyn, oman työkykynsä sekä mitkä ovat työhyvinvointiin vaikuttavat seikat ja kehittämiskeinot. Parihaastatteluissa perehdyimme työyhteisön hyvinvointiin.
Vastauksista ilmeni, että vuorohoitotyön osaamisen tärkeimpinä vaatimuksina ovat työntekijöiden mielestä joustavuus, ratkaisu- ja yhteistyökyky sekä tilannetaju. Pääsääntöisesti työntekijät kokivat työkykynsä olevan hyvän, mutta he tunnistivat myös työhön liittyviä kuormittavia tekijöitä.
Työhyvinvointia edistävänä asiana työntekijät kokivat mukavat työtoverit. Työhyvinvointia heikentävänä asiana he kokivat kiireen ja työvuorojen äkilliset muutokset, jolloin omaa vapaa-ajan käyttöä ei voi suunnitella pitkälle. Työantajan taholta tärkeimpänä työhyvinvointia tukevana asiana työntekijät kokivat Tyky-toiminnan, työterveyshuollon palvelut ja työsopimuksen ehdoista kiinni pitämisen.
Yksilön työhyvinvointiin työyhteisössä työntekijät kokivat eniten vaikuttavan työkaverien, jotka muodostavat hyvän työskentelytiimin ja työpaikan ilmapiirin. Lapsilta ja perheiltä saatu positiivinen palaute, esimiehen tasapuolinen ja oikeudenmukainen kohtelu sekä työntekijöiden kuunteleminen koettiin myös tärkeänä.
Vuorohoidon tarve hoitomuotona on lisääntynyt ja lisääntyy tulevaisuudessakin, koska yhä useammat vanhemmat tekevät vuorotöitä. Näin ollen työntekijöiden työhyvinvointiin vaikuttaviin asioihin on kiinnitettävä erityistä huomioita ja toimenpiteitä. Hyvinvoivassa vuoropäiväkodissa myös hoidossa olevat lapset voivat hyvin.
Jatkotutkimusaiheita voisivat olla erityistä tukea tarvitsevien lasten ja heidän vanhempiensa hyvinvointi sekä näi-den lasten parissa työskentelevien avustajien työhyvinvointi ja sen kehittäminen.