RIPPIKOULUN PUNAINEN LANKA : Diakoniakasvatus Mikkelin hiippakunnan seurakuntien rippikoulutyössä
Hänninen, Marjo; Wahlroos, Anni (2010)
Hänninen, Marjo
Wahlroos, Anni
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2010
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112415451
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112415451
Tiivistelmä
Hänninen, Marjo & Wahlroos, Anni. Rippikoulun punainen lanka. Järvenpää, syksy 2010, 61 s. 1 liite.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä Järvenpää. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) Diakoni.
Opinnäytetyön tarkoitus oli tutkia diakoniakasvatusta Mikkelin hiippakunnan seurakuntien rippikoulutyössä. Tutkimuksen aihe nousi halusta tietää, miten rippikouluissa käsitellään diakoniaa hiippakunnallisella tasolla ja miten merkittävinä työntekijät näkevät diakoniakasvatuksen rippikoulun kokonaisuudessa. Mikkelin hiippakunnassa ei ole aiemmin tutkittu kyseistä aihetta. Opinnäytetyössä käsitellään diakoniaa, kasvatusta, rippikoulua ja diakoniakasvatusta.
Teoriaosassa käytettiin aiheeseen liittyvää kirjallisuutta, Internetiä ja aikaisempia opinnäytetöitä. Aineisto kerättiin kyselylomakkeilla, jotka lähetettiin Mikkelin hiippakunnan seurakuntien diakoniatyöntekijöille ja nuorisotyönohjaajille.
Tutkimusmenetelmäksi valittiin survey-tutkimus, joka oli pääosin kvantitatiivinen tutkimus. Kysely toteutettiin Webropol-ohjelmalla. Vastaajille lähetettiin sähköposti, josta oli suora linkki kyselylomakkeeseen. Vastaajat täyttivät kyselylomakkeen omalla tietokoneellaan ja vastaukset lähetettiin Webropolin serverille, josta saimme vastaukset haltuumme. Kyselylomakkeita lähetettiin yhteensä 224, ja niitä palautettiin 123, vastausprosentti oli 62,4.
Tutkimus osoitti, että diakoniakasvatus nähdään merkittävänä osana rippikoulutyötä. Se kuuluu kaikille seurakunnan työntekijöille sekä työmuodoille, mutta sille ei ole annettu riittävästi aikaa rippikouluissa. Diakoniakasvatusta ja diakoniaa käsitellään rippikouluissa monipuolisesti. Tutkimuksesta ilmeni, että työntekijöiden osallistuminen rippikoulun suunnitteluun oli vähäistä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä Järvenpää. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) Diakoni.
Opinnäytetyön tarkoitus oli tutkia diakoniakasvatusta Mikkelin hiippakunnan seurakuntien rippikoulutyössä. Tutkimuksen aihe nousi halusta tietää, miten rippikouluissa käsitellään diakoniaa hiippakunnallisella tasolla ja miten merkittävinä työntekijät näkevät diakoniakasvatuksen rippikoulun kokonaisuudessa. Mikkelin hiippakunnassa ei ole aiemmin tutkittu kyseistä aihetta. Opinnäytetyössä käsitellään diakoniaa, kasvatusta, rippikoulua ja diakoniakasvatusta.
Teoriaosassa käytettiin aiheeseen liittyvää kirjallisuutta, Internetiä ja aikaisempia opinnäytetöitä. Aineisto kerättiin kyselylomakkeilla, jotka lähetettiin Mikkelin hiippakunnan seurakuntien diakoniatyöntekijöille ja nuorisotyönohjaajille.
Tutkimusmenetelmäksi valittiin survey-tutkimus, joka oli pääosin kvantitatiivinen tutkimus. Kysely toteutettiin Webropol-ohjelmalla. Vastaajille lähetettiin sähköposti, josta oli suora linkki kyselylomakkeeseen. Vastaajat täyttivät kyselylomakkeen omalla tietokoneellaan ja vastaukset lähetettiin Webropolin serverille, josta saimme vastaukset haltuumme. Kyselylomakkeita lähetettiin yhteensä 224, ja niitä palautettiin 123, vastausprosentti oli 62,4.
Tutkimus osoitti, että diakoniakasvatus nähdään merkittävänä osana rippikoulutyötä. Se kuuluu kaikille seurakunnan työntekijöille sekä työmuodoille, mutta sille ei ole annettu riittävästi aikaa rippikouluissa. Diakoniakasvatusta ja diakoniaa käsitellään rippikouluissa monipuolisesti. Tutkimuksesta ilmeni, että työntekijöiden osallistuminen rippikoulun suunnitteluun oli vähäistä.