Lapsiperheiden päivystyksellisen puhelinohjauksen toimintamalli Lapin keskussairaalassa
Jokkala, Sanna; Logje, Kaisa (2018)
Jokkala, Sanna
Logje, Kaisa
2018
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019091318471
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019091318471
Tiivistelmä
Lasten sairauksien päivystystoiminnalta edellytetään uuden päivystysasetuksen mukaan lasten sairauksiin erikoistuneen sairaanhoitajan työpanosta lasten hoidon tarpeen arvioinnissa. Puhelimessa tapahtuvaa lasten hoidon tarpeen arviointia toteutetaan tällä hetkellä monissa eri terveydenhuollon yksiköissä, joissa ei ole erikoisalaosaamista lasten sairauksista. Tulevaisuudessa Lapin sairaanhoitopiirissä päivystyksellisestä puhelinohjauksesta vastaa Lapin keskussairaalan lastenosastolla työskentelevä lasten sairauksiin erikoistunut sairaanhoitaja.
Kehittämistyön tarkoituksena oli tuottaa lapsiperheiden päivystyksellisen puhelinohjauksen toimintamalli Lapin keskussairaalalle. Tavoitteena oli parantaa lapsiperheiden päivystyksellisen puhelinohjauksen laatua sekä potilasturvallisuutta Lapin keskussairaalassa.
Hyödynsimme työssämme työelämän tutkimusavusteista kehittämismenetelmää. Aineisto kerättiin lapsipotilaita koskevien puheluiden seuranta-, Learning café- ja Benchmarking -menetelmillä. Valitsimme nämä metodit, koska halusimme kerätä kattavan aineiston useasta näkökulmasta. Menetelmät mahdollistivat myös työyhteisön osallistumisen uuden toiminnan kehittämiseen ja arviointiin. Aineistot analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä sekä määrällisellä analyysillä.
Tuloksena syntyi lapsiperheiden päivystyksellisen puhelinohjauksen toimintamalli, jossa on kuvattu toiminnan edellytykset, uusi puhelinohjaustoiminta sekä toiminnan hyödyt ja kehittäminen. Puhelinohjausta tekevällä sairaanhoitajalla tulee olla vahva ammatillinen osaaminen sekä pitkä työkokemus lasten sairauksien hoitotyöstä. Lisäksi puhelinohjaus edellyttää riittäviä henkilöresursseja, asianmukaisia työtiloja, toimivia laitteita ja työvälineitä, koulutusta sekä sujuvaa yhteistyötä päivystyksen kanssa. Toiminnan kehittämisen kannalta on tärkeää, että osaamista ja toimintaa seurantaan sekä arvioidaan säännöllisesti.
Kehittämistyön tarkoituksena oli tuottaa lapsiperheiden päivystyksellisen puhelinohjauksen toimintamalli Lapin keskussairaalalle. Tavoitteena oli parantaa lapsiperheiden päivystyksellisen puhelinohjauksen laatua sekä potilasturvallisuutta Lapin keskussairaalassa.
Hyödynsimme työssämme työelämän tutkimusavusteista kehittämismenetelmää. Aineisto kerättiin lapsipotilaita koskevien puheluiden seuranta-, Learning café- ja Benchmarking -menetelmillä. Valitsimme nämä metodit, koska halusimme kerätä kattavan aineiston useasta näkökulmasta. Menetelmät mahdollistivat myös työyhteisön osallistumisen uuden toiminnan kehittämiseen ja arviointiin. Aineistot analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä sekä määrällisellä analyysillä.
Tuloksena syntyi lapsiperheiden päivystyksellisen puhelinohjauksen toimintamalli, jossa on kuvattu toiminnan edellytykset, uusi puhelinohjaustoiminta sekä toiminnan hyödyt ja kehittäminen. Puhelinohjausta tekevällä sairaanhoitajalla tulee olla vahva ammatillinen osaaminen sekä pitkä työkokemus lasten sairauksien hoitotyöstä. Lisäksi puhelinohjaus edellyttää riittäviä henkilöresursseja, asianmukaisia työtiloja, toimivia laitteita ja työvälineitä, koulutusta sekä sujuvaa yhteistyötä päivystyksen kanssa. Toiminnan kehittämisen kannalta on tärkeää, että osaamista ja toimintaa seurantaan sekä arvioidaan säännöllisesti.