Selviytymisoppaan laatiminen Double Degree-opiskelijoille
Uusitalo, Sanna; Lehtonen, Jarna (2010)
Uusitalo, Sanna
Lehtonen, Jarna
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121017774
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121017774
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme toimeksiantajana oli Mikkelin ammattikorkeakoulun ympäristö- ja ravitsemisalan laitos. Tavoitteenamme oli selvittää minkälaista tietoa Suomeen saapuvat ulkomaalaiset opiskelijat tarvit-sevat Suomesta ja siellä työskentelystä ja mitä tietoa heillä siitä on jo valmiiksi. Selvitettyjen tietojen pe-rusteella kokosimme perehdyttämisoppaan tyylisen selviytymisoppaan
Opinnäytetyömme on toteutettu kahdella Kvalitatiiviseen tutkimusmenetelmään kuuluvalla aineistonke-ruu menetelmällä. Ensimmäisenä teimme sähköpostitse toimitetun kyselyn vaihto-opiskelijoille. Tästä saamiamme tietoja täydensimme puolistrukturoiduilla haastatteluilla. Kysely lähetettiin 37 vaihto-opiskelijalle, joista saadut vastaukset olivat anonyymeja. Kun taas haastattelut suoritimme kolmelle eri osa-alueen edustajalle, jotta saisimme mahdollisimman monipuolisen näkökulman aiheeseemme.
Kyselyissä ja haastatteluissa nousi muutama asia ylitse muiden. Esimerkiksi Ulkomaalaisten rekrytointi ja Suomen työpaikka kulttuuri. Myös kielitaidon puute sekä työntekijöillä, että työnantajilla esiintyi yh-tenä suurimmista ongelmista. Näitä edellä mainittuja ja muita esille nousseita asioita käsitellessämme saimme selviytymisoppaallemme pohjan.
Suurimmiksi haasteiksi työssä osoittautui aikataulujen yhteen sovittaminen, tekemämme kyselyn vähäi-nen otanta ja perehdyttämisoppaan sisällön valitseminen. Haasteista huolimatta saimme kokoon koko-naisuuden, johon voimme olla tyytyväisiä ja, jonka toivomme auttavan tulevia Mikkelin ammattikorkea-koulun ulkomaalaisia opiskelijoita. Opinnäytetyö prosessin aikana nousi esiin erilaisia hyödyllisiä kehit-tämisehdotuksia, joista voi tulla tulevaisuudessa projekti ja opinnäytetyön aiheita. Kehittämisehdotuksia oli mm. rekrymessuja, yritysrekistereitä ja oppaan muille kielille kääntämistä.
Opinnäytetyömme on toteutettu kahdella Kvalitatiiviseen tutkimusmenetelmään kuuluvalla aineistonke-ruu menetelmällä. Ensimmäisenä teimme sähköpostitse toimitetun kyselyn vaihto-opiskelijoille. Tästä saamiamme tietoja täydensimme puolistrukturoiduilla haastatteluilla. Kysely lähetettiin 37 vaihto-opiskelijalle, joista saadut vastaukset olivat anonyymeja. Kun taas haastattelut suoritimme kolmelle eri osa-alueen edustajalle, jotta saisimme mahdollisimman monipuolisen näkökulman aiheeseemme.
Kyselyissä ja haastatteluissa nousi muutama asia ylitse muiden. Esimerkiksi Ulkomaalaisten rekrytointi ja Suomen työpaikka kulttuuri. Myös kielitaidon puute sekä työntekijöillä, että työnantajilla esiintyi yh-tenä suurimmista ongelmista. Näitä edellä mainittuja ja muita esille nousseita asioita käsitellessämme saimme selviytymisoppaallemme pohjan.
Suurimmiksi haasteiksi työssä osoittautui aikataulujen yhteen sovittaminen, tekemämme kyselyn vähäi-nen otanta ja perehdyttämisoppaan sisällön valitseminen. Haasteista huolimatta saimme kokoon koko-naisuuden, johon voimme olla tyytyväisiä ja, jonka toivomme auttavan tulevia Mikkelin ammattikorkea-koulun ulkomaalaisia opiskelijoita. Opinnäytetyö prosessin aikana nousi esiin erilaisia hyödyllisiä kehit-tämisehdotuksia, joista voi tulla tulevaisuudessa projekti ja opinnäytetyön aiheita. Kehittämisehdotuksia oli mm. rekrymessuja, yritysrekistereitä ja oppaan muille kielille kääntämistä.