Havaintoja terveysongelmista ja terveyskasvatuksesta : Kenian Kisumussa sekä Ugandassa Kampalan ja Mpigin ympäristössä
Vanne, Ida; Putkinen, Elina (2010)
Vanne, Ida
Putkinen, Elina
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121017859
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121017859
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme aiheena on terveysongelmien ja terveyskasvatustarpeiden kartoittaminen Keniassa Kisumun kaupungissa ja Ugandassa Kampalassa ja Mpigissä. Aihe tuli Terve Afrikka kehitysyhteistyö ry:ltä, jonka kautta suoritimme kolmen kuukauden mittaiset opiskelijavaihtojaksot kohdemaissa. Tavoit-teena oli nostaa esille alueiden suurimmat terveysongelmat, joihin terveyskasvatuksella voidaan vaikuttaa.
Terveyttä ja terveyskasvatusta käsittelemme kulttuurisidonnaisesta kontekstista, Leiningerin monikult-tuurisen hoitotyön teoriaa apuna käyttäen. Opinnäytetyössä on nostettu esille eri teknologiamuotojen, erityisesti mobiiliteknologian, tarjoamat mahdollisuudet tulevaisuuden terveyskasvatuksessa kehittyvissä maissa.
Tutkimus toteutettiin havainnointitutkimuksena Ugandassa syksyn 2009 ja Keniassa kevään 2010 aikana. Havaintojen pohjalta teimme muistiinpanoja, jotka kirjasimme päiväkirjanomaisesti. Tutkimustulosten analyysin ensimmäisessä vaiheessa yhdistimme havainnot ja pyrimme löytämään yhtäläisyydet. Toinen vaihe oli itse tulosten tulkinta.
Tutkimustulokset osoittavat, että terveysongelmat Keniassa ja Ugandassa ovat monelta osin samoja. Ei-toivottu terveyskäyttäytyminen, köyhyys sekä puutteellinen hygienia nousivat merkittävimmiksi terve-ysongelmiin vaikuttaviksi tekijöiksi. Ongelmat vaikuttavat vahvasti toisiinsa, aiheuttaen niin sanotun noidankehän. Alueiden terveyskasvatus on puutteellista, eikä se aina tavoita kohderyhmiä. Terveyskas-vatuksen kehittäminen on haaste niin paikalliselle terveydenhuollolle kuin kehitysyhteistyöllekin.
Tutkimus toimii pohjakartoituksena Terve Afrikka ry:n suunnitellessa jatkohankkeita alueille. Se mahdol-listaa jatkossa moniammatillisen työskentelyn projektien tai opinnäytetöiden muodossa. Tutkimuksen sisältö ohjaa tuoreisiin tapoihin vastata terveyshaasteisiin. Käytettäessä informaatioteknologiaa vastaa-maan terveyshaasteisiin tarvitaan myös vahvaa terveydenhoidollista osaamista. Opinnäytetyö toimii myös perehdytysmateriaalina kansainvälisiin projekteihin lähteville opiskelijoille ja työntekijöille
Terveyttä ja terveyskasvatusta käsittelemme kulttuurisidonnaisesta kontekstista, Leiningerin monikult-tuurisen hoitotyön teoriaa apuna käyttäen. Opinnäytetyössä on nostettu esille eri teknologiamuotojen, erityisesti mobiiliteknologian, tarjoamat mahdollisuudet tulevaisuuden terveyskasvatuksessa kehittyvissä maissa.
Tutkimus toteutettiin havainnointitutkimuksena Ugandassa syksyn 2009 ja Keniassa kevään 2010 aikana. Havaintojen pohjalta teimme muistiinpanoja, jotka kirjasimme päiväkirjanomaisesti. Tutkimustulosten analyysin ensimmäisessä vaiheessa yhdistimme havainnot ja pyrimme löytämään yhtäläisyydet. Toinen vaihe oli itse tulosten tulkinta.
Tutkimustulokset osoittavat, että terveysongelmat Keniassa ja Ugandassa ovat monelta osin samoja. Ei-toivottu terveyskäyttäytyminen, köyhyys sekä puutteellinen hygienia nousivat merkittävimmiksi terve-ysongelmiin vaikuttaviksi tekijöiksi. Ongelmat vaikuttavat vahvasti toisiinsa, aiheuttaen niin sanotun noidankehän. Alueiden terveyskasvatus on puutteellista, eikä se aina tavoita kohderyhmiä. Terveyskas-vatuksen kehittäminen on haaste niin paikalliselle terveydenhuollolle kuin kehitysyhteistyöllekin.
Tutkimus toimii pohjakartoituksena Terve Afrikka ry:n suunnitellessa jatkohankkeita alueille. Se mahdol-listaa jatkossa moniammatillisen työskentelyn projektien tai opinnäytetöiden muodossa. Tutkimuksen sisältö ohjaa tuoreisiin tapoihin vastata terveyshaasteisiin. Käytettäessä informaatioteknologiaa vastaa-maan terveyshaasteisiin tarvitaan myös vahvaa terveydenhoidollista osaamista. Opinnäytetyö toimii myös perehdytysmateriaalina kansainvälisiin projekteihin lähteville opiskelijoille ja työntekijöille