Punkaliven brändiohjeisto
Vikiö, Timo (2010)
Vikiö, Timo
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101271816
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101271816
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsitellään brändiohjeiston rakentamista pk-yritys Punkalivelle, joka valmistaa designkalusteita ja paviljonkeja Finnforestin kehittämästä Kerto®-puumateriaalista. Yrityksen strategisena lähtökohtana on ollut rakentaa uutta yritys-trendiä, joka ottaa huomioon nykypäivän vaativan kuluttajan ja on kiinnostunut kestä-vän kehityksen arvoista.
Opinnäytetyön tavoitteena on ollut kartoittaa kestävän kehityksen käsitettä, siihen liit-tyviä tekijöitä niin viestinnässä kuin muotoilussa ja sitä miten kestävä kehitys toimii yrityksen kilpailutekijänä nykypäivän markkinoilla. Lisäksi tavoitteena on ollut yhte-näistää Punkaliven kirjavaa ja laajaa viestintämateriaalin valikoimaa, luoden yhtenäinen yrityskuva jo olemassa olevan yrityskuvan pohjalta. Brändiohjeisto kattaa siis yrityksen arvot, strategiset linjaukset, tuotteet ja graafisen ohjeiston.
Brändiohjeiston tarkoitus on toimia työkaluna Punkaliven henkilöstölle ja mainostoi-mistoille, kun kehitetään Punkaliven viestintää ja markkinointia tulevaisuudessa. Brändiohjeisto on jaettu kahteen osaan. Ensimmäinen osa koostuu Punkaliven yritys-identiteetin, strategioiden ja tuotteiden muotokielen selventämisestä. Toinen osa toimii graafisena ohjeistona, joka antaa käytännön ohjeita ja esimerkkejä siitä, kuinka Punka-liven brändiä kehitetään tulevaisuudessa.
Opinnäytetyön tavoitteena on ollut kartoittaa kestävän kehityksen käsitettä, siihen liit-tyviä tekijöitä niin viestinnässä kuin muotoilussa ja sitä miten kestävä kehitys toimii yrityksen kilpailutekijänä nykypäivän markkinoilla. Lisäksi tavoitteena on ollut yhte-näistää Punkaliven kirjavaa ja laajaa viestintämateriaalin valikoimaa, luoden yhtenäinen yrityskuva jo olemassa olevan yrityskuvan pohjalta. Brändiohjeisto kattaa siis yrityksen arvot, strategiset linjaukset, tuotteet ja graafisen ohjeiston.
Brändiohjeiston tarkoitus on toimia työkaluna Punkaliven henkilöstölle ja mainostoi-mistoille, kun kehitetään Punkaliven viestintää ja markkinointia tulevaisuudessa. Brändiohjeisto on jaettu kahteen osaan. Ensimmäinen osa koostuu Punkaliven yritys-identiteetin, strategioiden ja tuotteiden muotokielen selventämisestä. Toinen osa toimii graafisena ohjeistona, joka antaa käytännön ohjeita ja esimerkkejä siitä, kuinka Punka-liven brändiä kehitetään tulevaisuudessa.