Vuorineuvoksen vieraana Kapeella: Tarinat ja palvelumuotoilu
Kovanen, Irma (2019)
Kovanen, Irma
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019100919765
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019100919765
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli tarinallistamisen menetelmää käyttäen luoda Kapeenkoski Oy:lle tarinaidentiteetti sekä muotoilla yrityksen tarinaidentiteetin käsikirja ja tarinallistetun ruoka- ja ohjelmapalvelun tarinakäsikirjoitus. Seniorimatkailijoille suunnatulla asiakastutkimuksella pyrittiin selvittämään tarinaidentiteettiin liittyvien yrityksen tarinaelementtien kiinnostavuutta. Lisäksi asiakastutkimuksella haettiin tietoa senioreiden matkailukäyttäytymisestä.
Tavoitteen saavuttamiseksi toteutettiin tutkimuksellisessa osassa toimeksiantajayrityksen tarinallistamisen työpajat sekä teemahaastatteluina toteutetut tarinallistamisen menetelmän asiantuntijahaastattelu ja toimeksiantajahaastattelu. Asiakastutkimus toteutettiin ryhmähaastattelun ja ryhmätyöskentelytehtävän yhdistelmänä, ja tutkimuksen kohderyhmänä oli seniorimatkailijat. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys liittyi palvelumuotoiluun, elämyksellisyyteen ja tarinalähtöiseen palvelumuotoiluun. Lisäksi yrityksen tarinaidentiteetin muodostamiseksi perehdyttiin Kapeen alueen historiaan, keskisuomalaiseen ruokaperinteeseen, ruokapalveluihin osana matkailua sekä seniorimatkailijoita koskevaan tutkimukseen.
Tutkimuksen pohjalta muodostettiin Kapeen tarinat -tarinaidentiteetin käsikirja, jonka osana oli senioriasiakkaille suunnatun ruoka- ja ohjelmapalvelun tarinakäsikirjoitus. Tarinaidentiteetin käsikirja sisältää yrityksen Stooripuun ja ydintarinan, jotka toimivat palveluiden tarinallistamisen perustana.
Tutkimuksen perusteella Kapeenkoski Oy:n kannattaa hyödyntää tarinallistamista sekä uusien asiakasryhmien tavoittamiseksi ja liiketoiminnan kannattavuuden lisäämiseksi että oman liiketoimintansa arvojen ja toimintatapojensa ekologisuuden korostamiseksi. The objective of this functional thesis was to create a story identity for Kapeenkoski company using the storytelling method, and to formulate the company's story identity manual and storytelling script for the food and activity service. A customer survey implemented to senior travellers aimed to find out the interest of the story elements of the company, related to the story identity. In addition, a customer survey sought information on the tourism behaviour of seniors.
In order to achieve this goal, the storytelling workshops of the commissioning company were executed, as well as the commissioning interview and the expert interview of the storytelling method, which were carried out as theme interviews. The customer survey was conducted as a combination of a group interview and a group work assignment, and the target group was the senior travellers. The theoretical framework of the study was related to service design, experiential services and story-based service design. In addition, the history of the Kapee region, Central Finnish cuisine, food services as part of tourism and research material regarding the senior travellers were studied to form the company's story identity.
Based on the research, the Kapee’s Stories Story Identity Handbook was created, and it included a story script for a food and activity service for the senior clients. The Story Identity Handbook contains the story tree of the Kapeenkoski company and the core story that serve as the basis for storyfication of the services.
According to the study, Kapeenkoski company should utilize storytelling both to reach new customer groups and increase the profitability of its business, as well as to emphasize the ecological value of its own business and operative methods.
Tavoitteen saavuttamiseksi toteutettiin tutkimuksellisessa osassa toimeksiantajayrityksen tarinallistamisen työpajat sekä teemahaastatteluina toteutetut tarinallistamisen menetelmän asiantuntijahaastattelu ja toimeksiantajahaastattelu. Asiakastutkimus toteutettiin ryhmähaastattelun ja ryhmätyöskentelytehtävän yhdistelmänä, ja tutkimuksen kohderyhmänä oli seniorimatkailijat. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys liittyi palvelumuotoiluun, elämyksellisyyteen ja tarinalähtöiseen palvelumuotoiluun. Lisäksi yrityksen tarinaidentiteetin muodostamiseksi perehdyttiin Kapeen alueen historiaan, keskisuomalaiseen ruokaperinteeseen, ruokapalveluihin osana matkailua sekä seniorimatkailijoita koskevaan tutkimukseen.
Tutkimuksen pohjalta muodostettiin Kapeen tarinat -tarinaidentiteetin käsikirja, jonka osana oli senioriasiakkaille suunnatun ruoka- ja ohjelmapalvelun tarinakäsikirjoitus. Tarinaidentiteetin käsikirja sisältää yrityksen Stooripuun ja ydintarinan, jotka toimivat palveluiden tarinallistamisen perustana.
Tutkimuksen perusteella Kapeenkoski Oy:n kannattaa hyödyntää tarinallistamista sekä uusien asiakasryhmien tavoittamiseksi ja liiketoiminnan kannattavuuden lisäämiseksi että oman liiketoimintansa arvojen ja toimintatapojensa ekologisuuden korostamiseksi.
In order to achieve this goal, the storytelling workshops of the commissioning company were executed, as well as the commissioning interview and the expert interview of the storytelling method, which were carried out as theme interviews. The customer survey was conducted as a combination of a group interview and a group work assignment, and the target group was the senior travellers. The theoretical framework of the study was related to service design, experiential services and story-based service design. In addition, the history of the Kapee region, Central Finnish cuisine, food services as part of tourism and research material regarding the senior travellers were studied to form the company's story identity.
Based on the research, the Kapee’s Stories Story Identity Handbook was created, and it included a story script for a food and activity service for the senior clients. The Story Identity Handbook contains the story tree of the Kapeenkoski company and the core story that serve as the basis for storyfication of the services.
According to the study, Kapeenkoski company should utilize storytelling both to reach new customer groups and increase the profitability of its business, as well as to emphasize the ecological value of its own business and operative methods.