Ohjaajien ja valmentajien osaamisen kehittäminen ja seurassa oppimisen mallin luominen voimisteluseuralle -case Sport Club Vantaa ry
Niemi, Eevakaisa (2019)
Niemi, Eevakaisa
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112522352
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112522352
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää urheiluseuran joukkuevoimistelun ja rytmisen voimistelun valmentajien oman osaamisen arvioinnin ja voimistelijoiden valmennusta koskevan arviointikyselyn avulla seuran osaamisen kehittämisen tarpeita ja luoda niiden pohjalta seuralle osaamisen kehittämisen järjestelmä ”Seurassa oppimisen malli”. Työn tilaajana toimi Sport Club Vantaa ry.
Kehittämistyön pääaineisto kerättiin Surveypal -kyselyillä, joista toiseen vastasi joukkuevoimistelun ja rytmisen voimistelun valmentajat ja toisessa kyselyssä voimistelijat arvioivat valmennusta. Valmentajien itsearviointikysely oli jaettu kolmeen pääteemaan: itsearviointitaidot, urheiluosaaminen ja ihmissuhdetaidot. Samalla selvitettiin seuran valmentajien koulutus- ja kokemustaustoja, oppimistapoja ja kehittymismotivaatiota. Seuran valmentajien osaamisen kehittämisen nykytilaa ja tarpeita selvitettiin myös ryhmäkeskustelujen avulla hallituksen, ohjaaja- ja valmentajatiimien ja seuran ydintoimijoiden tapaamisissa. Opinnäytetyössä huomioitiin myös voimisteluvalmennuksen nykypäivän osaamisen tarpeet.
Työ on merkityksellinen erityisesti sen tilaajalle, mutta myös muille voimistelu- ja urheiluseuroille, jotka haluavat selvittää oman seuransa osaamisen kehittämisen prosesseja ja rakentaa seuralle ohjaajien ja valmentajien osaamisten kehittäviä järjestelmiä ja työkaluja. Seurassa oppimisen mallissa kuvattiin myös toimintojen seurantaa, jotta prosessin lopputuotoksen hyödyntäminen seura-arjessa on mahdollisimman helppoa. The aim of the thesis was to find out the need for developing a sports club's competencies by using a self-evaluation questionnaire completed by aesthetic group gymnastics (AGG) and rhythmic gymnastics coaches and a coaching evaluation questionnaire completed by gymnasts. The information was used for creating a skills development programme: "Learning in a Sports Club Model" ("Seurassa oppimisen malli"). The study was requested by Sports Club Vantaa ry.
The data was collected using Surveypal questionnaires of which one was completed by AGG and rhythmic gymnastics coaches and one was aimed for gymnasts who were asked to evaluate the coaching they receive. The coaches' self-evaluation questionnaire was divided into three main themes: self-evaluation, sports, and relationship management skills. The club's coaches' training and experience backgrounds, learning strategies, and motivation to develop were also explored. Group discussions between the board, instructor and coaching teams, and the club's key personnel were held to understand the current state of coaches' skills and the need for their development. In addition, the thesis took into consideration the skillset required for gymnastics coaching at present time.
The project is not just meaningful to the requesting club, but also to other gymnastics clubs who want to explore the processes behind their club's skillset development and to build a system or tools for developing instructors' and coaches' competencies. The model of learning in a sports club also includes follow up to make it easier to utilise the end product in every day settings.
Kehittämistyön pääaineisto kerättiin Surveypal -kyselyillä, joista toiseen vastasi joukkuevoimistelun ja rytmisen voimistelun valmentajat ja toisessa kyselyssä voimistelijat arvioivat valmennusta. Valmentajien itsearviointikysely oli jaettu kolmeen pääteemaan: itsearviointitaidot, urheiluosaaminen ja ihmissuhdetaidot. Samalla selvitettiin seuran valmentajien koulutus- ja kokemustaustoja, oppimistapoja ja kehittymismotivaatiota. Seuran valmentajien osaamisen kehittämisen nykytilaa ja tarpeita selvitettiin myös ryhmäkeskustelujen avulla hallituksen, ohjaaja- ja valmentajatiimien ja seuran ydintoimijoiden tapaamisissa. Opinnäytetyössä huomioitiin myös voimisteluvalmennuksen nykypäivän osaamisen tarpeet.
Työ on merkityksellinen erityisesti sen tilaajalle, mutta myös muille voimistelu- ja urheiluseuroille, jotka haluavat selvittää oman seuransa osaamisen kehittämisen prosesseja ja rakentaa seuralle ohjaajien ja valmentajien osaamisten kehittäviä järjestelmiä ja työkaluja. Seurassa oppimisen mallissa kuvattiin myös toimintojen seurantaa, jotta prosessin lopputuotoksen hyödyntäminen seura-arjessa on mahdollisimman helppoa.
The data was collected using Surveypal questionnaires of which one was completed by AGG and rhythmic gymnastics coaches and one was aimed for gymnasts who were asked to evaluate the coaching they receive. The coaches' self-evaluation questionnaire was divided into three main themes: self-evaluation, sports, and relationship management skills. The club's coaches' training and experience backgrounds, learning strategies, and motivation to develop were also explored. Group discussions between the board, instructor and coaching teams, and the club's key personnel were held to understand the current state of coaches' skills and the need for their development. In addition, the thesis took into consideration the skillset required for gymnastics coaching at present time.
The project is not just meaningful to the requesting club, but also to other gymnastics clubs who want to explore the processes behind their club's skillset development and to build a system or tools for developing instructors' and coaches' competencies. The model of learning in a sports club also includes follow up to make it easier to utilise the end product in every day settings.