Bisnesmielessä meiän bändi ei kannata, mutta musiikki- ja ystävyysmielessä se kannattaa : Millaiseksi kotimaiset indie-artistit kokevat osansa musiikkiliiketoiminnassa?
Tarmio, Eero (2019)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112722900
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112722900
Tiivistelmä
Opinnäytetyö pyrki selvittämään, millaiseksi suomalaiset indie-artistit kokevat osansa musiikkiliiketoiminnassa. Indie-artisteilla tarkoitetaan tässä työssä artisteja, jotka operoivat niin sanottujen major-levy-yhtiöiden (Sony, Warner, Universal) ulkopuolella. Tutkimus perehtyi muun muassa siihen, millainen on levy-yhtiön rooli artistin uralla ja mitkä asiat vaikuttavat levy-yhtiön valintaan, miten musiikkialan paljon puhuttu murros näkyy artistien itsensä työssä ja miten artisteja pyritään markkinoimaan henkilövetoisten tarinoiden avulla.
Tutkimus nojaa musiikkiliiketoiminnan teoriaan. Alan kirjallisuus ja esimerkiksi äänitemyyntiin sekä musiikin kulutukseen liittyvä statistiikka muodostavat viitekehyksen, johon pohjaten tutkimuskysymyksiä keritään auki ja jonka kanssa tulokset keskustelevat. Opinnäytetyö on tapaustutkimus ja sen tilaaja on Music Finland. Tutkimusta varten on haastateltu yhdeksää suomalaista musiikintekijää, jotka ovat levyttäneet indie-yhtiöille.
Opinnäytetyö osoitti, että indie-artistit kokevat itsensä jossain määrin ulkopuoliseksi mitä tulee musiikkiliiketoimintaan. Muusikot pyrkivät mahdollisuuksien mukaan keskittymään nimenomaan musiikin tekemiseen ja kokevat esimerkiksi kaupallisen potentiaalin ajattelun lähinnä häiriötekijäksi, joka mielellään ulkoistetaan levy-yhtiölle. Menestyksen eteen ei olla valmiita tekemään taiteellisia myönnytyksiä. Artistien suhtautuminen bisnespuoleen ei silti suinkaan ole välinpitämätöntä; musiikkiteollisuuden trendejä ja lainalaisuuksia seurataan ja niistä ollaan tietoisia, mutta niiden katsotaan pätevän lähinnä toisessa, viihteellisemmässä maailmassa.
Tutkimus nojaa musiikkiliiketoiminnan teoriaan. Alan kirjallisuus ja esimerkiksi äänitemyyntiin sekä musiikin kulutukseen liittyvä statistiikka muodostavat viitekehyksen, johon pohjaten tutkimuskysymyksiä keritään auki ja jonka kanssa tulokset keskustelevat. Opinnäytetyö on tapaustutkimus ja sen tilaaja on Music Finland. Tutkimusta varten on haastateltu yhdeksää suomalaista musiikintekijää, jotka ovat levyttäneet indie-yhtiöille.
Opinnäytetyö osoitti, että indie-artistit kokevat itsensä jossain määrin ulkopuoliseksi mitä tulee musiikkiliiketoimintaan. Muusikot pyrkivät mahdollisuuksien mukaan keskittymään nimenomaan musiikin tekemiseen ja kokevat esimerkiksi kaupallisen potentiaalin ajattelun lähinnä häiriötekijäksi, joka mielellään ulkoistetaan levy-yhtiölle. Menestyksen eteen ei olla valmiita tekemään taiteellisia myönnytyksiä. Artistien suhtautuminen bisnespuoleen ei silti suinkaan ole välinpitämätöntä; musiikkiteollisuuden trendejä ja lainalaisuuksia seurataan ja niistä ollaan tietoisia, mutta niiden katsotaan pätevän lähinnä toisessa, viihteellisemmässä maailmassa.