ALUMNIT OSANA OPISKELIJOIDEN AMMATTI-IDENTITEETIN TUKEMISTA : Integrointi Sosionomi (AMK) kirkon nuorisotyö -koulutukseen
Leppänen, Johanna (2019)
Lataukset:
Leppänen, Johanna
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112422079
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112422079
Tiivistelmä
Miten yhdistää viimeinen työharjoittelu, korkeakoulun kehittämishanke sekä tehdä aiheesta opinnäytetyö? Olen ollut aktiivisesti osa korkeakoulua ja sen yhteisöä ja näin ollen pyrkinyt saamaan ääneni kuuluviin jo opintojeni alusta asti. Mielestäni alumnitoiminnan puute sekä epäselkeä toteutus ovat luoneet haasteita korkeakouluyhteisössämme. Siksi olen erittäin kiitollinen siitä, että minulle tarjottiin mahdollisuutta olla osa alumnitoiminnan kehittämistä ja luoda raamit tulevalle alumnitoiminnalle Diakonia-ammattikorkeakoulussa (myöhemmin Diak).
Opinnäytetyö rajautuu tarkastelemaan yhtä osa-aluetta alumnitoiminnan kehittämistyöstä. Selvitin opiskelijoiden mielipiteitä alumnitoiminnan integroimisesta sosionomi (AMK) kirkon nuorisotyö -koulutukseen ja siitä miten alumnit voisivat tukea opiskelijoiden ammatti-identiteettiä.
Alumnipaneelien ja opiskelijapalautteen välityksellä saatua palautetta hyödynnettiin tässä tutkimuksessa. Tavoitteena oli luoda selkeä toimintamalli, joka tukee korkeakoulun ja työelämän tavoitteellista yhteistyötä aktivoiden alumneja osallistumaan sekä lisätä kokonaisvaltaisesti tietoa korkeakoulun alumnitoiminnasta ja sen merkityksestä opiskelijoille. Lopputuloksena saatiin tärkeää tietoa opiskelijoiden ja alumnien tarpeista ja tukimuodoista sekä ideoita Diakin alumnitoiminnan jatkokehitykselle eri kyselyiden kautta. How to combine the internship, the university development project as well as to make the thesis topic? I have been an active part of the Diaconia University and the community, and therefore tried to make my voice heard. In my opinion, the lack of alumni and the unclear implementation have created challenges in our university community. That is why I am very grateful that I was offered the opportunity to be a part of the development of alumni activities and to create the framework for future alumni activity on Diaconia University of Applied Sciences (later Diak). The thesis is limited to examining one area of the development of alumni activities. I clarified the students' views on integrating alumni activities into the Bachelor’s Degree Programme in Social Services, Christian Youth Work education. And, how alumni could support students' professional identities. Feedback from alumni panels and student survey was used in this research. The goal was to create a clear operating model that supports goal-oriented collaboration between the university and the working life. I wanted to activate the alumni to participate and comprehensively raising awareness of the alumni activities of the university and its significance for students. The result was important information on student and alumni needs and forms of support, as well as ideas for further development of Diak's alumni activities through various surveys. Keywords: alumni, alumni activities, mentoring, professional identity
Opinnäytetyö rajautuu tarkastelemaan yhtä osa-aluetta alumnitoiminnan kehittämistyöstä. Selvitin opiskelijoiden mielipiteitä alumnitoiminnan integroimisesta sosionomi (AMK) kirkon nuorisotyö -koulutukseen ja siitä miten alumnit voisivat tukea opiskelijoiden ammatti-identiteettiä.
Alumnipaneelien ja opiskelijapalautteen välityksellä saatua palautetta hyödynnettiin tässä tutkimuksessa. Tavoitteena oli luoda selkeä toimintamalli, joka tukee korkeakoulun ja työelämän tavoitteellista yhteistyötä aktivoiden alumneja osallistumaan sekä lisätä kokonaisvaltaisesti tietoa korkeakoulun alumnitoiminnasta ja sen merkityksestä opiskelijoille. Lopputuloksena saatiin tärkeää tietoa opiskelijoiden ja alumnien tarpeista ja tukimuodoista sekä ideoita Diakin alumnitoiminnan jatkokehitykselle eri kyselyiden kautta.