Hoitotyön opiskelijoiden terveyskäyttäytyminen ja siihen vaikuttavat tekijät
Niinikoski, Visa; Hietala, Toni (2019)
Niinikoski, Visa
Hietala, Toni
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121126038
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121126038
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kuvata hoitoalan opiskelijoiden terveyskäyttäytymistä ja siihen vaikuttavia tekijöitä. Tämän opinnäytetyömme tavoitteena on tuottaa tietoa terveysalaa opiskelevien terveyskäyttäytymisestä ja hyödyntää saatua tietoa. Opinnäytetyömme on osa Metropolian Ammattikorkeakoulun hanketta, jota käytetään hoitotyön opetuksen kehittämistyössä tulevaisuudessa.
Työ toteutettiin laadullisella tutkimusmenetelmällä teemahaastattelun keinoin. Aineistosta nousi esille viisi aihealuetta - liikunta, ravinto, uni, stressi ja päihteet. Kuvaamme opiskelun vaikutusta edellä mainittuihin aihealueisiin, joihin kohdennettiin haastattelut. Aineisto kerättiin kymmeneltä loppuvaiheessa olevalta hoitotyön opiskelijalta yksilöhaastatteluina. Haastatteluista saatu tieto analysoitiin käyttämällä induktiivista sisällönanalyysiä. Analysointi aloitettiin litteroimalla haastattelut. Litteroitu aineisto pelkistettiin aihealueittain sisällön mukaan. Pelkistetystä aineistosta muodostettiin tutkimuskysymyksiä vastaavat ylä- ja alaluokat, joista muodostui kunkin aihealueen yhdistävä luokka.
Tuloksissa ilmenee opiskelun vaikuttavan edellä mainittuihin aihealueisiin suurella osalla opiskelijoita, kuitenkin nämä vaikutukset he kokevat väliaikaisina. Opiskelu on vaikuttanut liikunnan vähenemiseen, unitottumuksiin ja stressitasot ovat nousseet. Erityisesti nuorilla opiskelijoilla päihteiden käyttö opiskelun aikana on lisääntynyt huomattavasti. Opiskelijat kokivat opiskelulla olevan myös positiivisia vaikutuksia terveyskäyttäytymiseen. Yleinen päivärytmi on usealla parantunut opiskelun aloittamisen myötä, joka on taannut mahdollisuuden liikunnan harrastamiseen säännöllisemmin, mahdollisuuden olla enemmän perheen ja ystävien kanssa sekä säännöllisemmän ruokailurytmin.
Opinnäytetyömme tulokset antavat arvokasta tietoa hoitotyön opiskelijoiden terveyskäyttäytymisestä. Opinnäytetyön tuloksia voidaan käyttää hyväksi opiskelijahyvinvoinnin parantamisessa ja uusia opintokokonaisuuksia suunniteltaessa.
Työ toteutettiin laadullisella tutkimusmenetelmällä teemahaastattelun keinoin. Aineistosta nousi esille viisi aihealuetta - liikunta, ravinto, uni, stressi ja päihteet. Kuvaamme opiskelun vaikutusta edellä mainittuihin aihealueisiin, joihin kohdennettiin haastattelut. Aineisto kerättiin kymmeneltä loppuvaiheessa olevalta hoitotyön opiskelijalta yksilöhaastatteluina. Haastatteluista saatu tieto analysoitiin käyttämällä induktiivista sisällönanalyysiä. Analysointi aloitettiin litteroimalla haastattelut. Litteroitu aineisto pelkistettiin aihealueittain sisällön mukaan. Pelkistetystä aineistosta muodostettiin tutkimuskysymyksiä vastaavat ylä- ja alaluokat, joista muodostui kunkin aihealueen yhdistävä luokka.
Tuloksissa ilmenee opiskelun vaikuttavan edellä mainittuihin aihealueisiin suurella osalla opiskelijoita, kuitenkin nämä vaikutukset he kokevat väliaikaisina. Opiskelu on vaikuttanut liikunnan vähenemiseen, unitottumuksiin ja stressitasot ovat nousseet. Erityisesti nuorilla opiskelijoilla päihteiden käyttö opiskelun aikana on lisääntynyt huomattavasti. Opiskelijat kokivat opiskelulla olevan myös positiivisia vaikutuksia terveyskäyttäytymiseen. Yleinen päivärytmi on usealla parantunut opiskelun aloittamisen myötä, joka on taannut mahdollisuuden liikunnan harrastamiseen säännöllisemmin, mahdollisuuden olla enemmän perheen ja ystävien kanssa sekä säännöllisemmän ruokailurytmin.
Opinnäytetyömme tulokset antavat arvokasta tietoa hoitotyön opiskelijoiden terveyskäyttäytymisestä. Opinnäytetyön tuloksia voidaan käyttää hyväksi opiskelijahyvinvoinnin parantamisessa ja uusia opintokokonaisuuksia suunniteltaessa.