Katseita Katsomuskasvatukseen
Poutanen, Tytti (2019)
Poutanen, Tytti
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052611994
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052611994
Tiivistelmä
Tavoitteena on selvittää kunnan ja seurakunnan varhaiskasvatuksen yhteistyön nykytilaa, tarpeita ja kehittämishaasteita.
Tutkimuksen teoreettinen tausta on varhaiskasvatuslaissa, Opetushallituksen 2016 ja 2018 laatimissa varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa sekä Opetushallituksen ja Kirkkohallituksen antamissa ohjeistuksissa. Tutkimuksessa käytetään myös ajankohtaista kirjallisuutta liittyen katsomuskasvatukseen, kirkon varhaiskasvatukseen ja moniammatilliseen yhteistyöhön. Tutkimus on laadullinen. Tutkimukseen osallistui Nousiaisten Rovastikunnasta 6 varhaiskasvatuksesta vastaavaa työntekijää. Aineisto kerättiin sähköisellä kyselyllä ja haastattelulla joulukuussa 2018 ja se analysoitiin sisällönanalyysin avulla.
Tutkimuksen mukaan sekä seurakunnan että kunnan varhaiskasvatuksen työalasta vastaavat työntekijät pitävät yhteistyötä tärkeänä ja kokevat yhteistä suunnittelua olevan nykyisellään liian vähän. Tutkimus toi esiin avoimen vuoropuhelun tärkeyden myös päätöksenteossa sekä kasvatusyhteistyön vahvistamisessa. Opetushallituksen antamat ohjeistukset eivät tutkimuksen mukaan ole edelleenkään tuttuja kaikissa varhaiskasvatusympäristöissä yhteistyöhaluista huolimatta.
Tutkimuksen teoreettinen tausta on varhaiskasvatuslaissa, Opetushallituksen 2016 ja 2018 laatimissa varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa sekä Opetushallituksen ja Kirkkohallituksen antamissa ohjeistuksissa. Tutkimuksessa käytetään myös ajankohtaista kirjallisuutta liittyen katsomuskasvatukseen, kirkon varhaiskasvatukseen ja moniammatilliseen yhteistyöhön. Tutkimus on laadullinen. Tutkimukseen osallistui Nousiaisten Rovastikunnasta 6 varhaiskasvatuksesta vastaavaa työntekijää. Aineisto kerättiin sähköisellä kyselyllä ja haastattelulla joulukuussa 2018 ja se analysoitiin sisällönanalyysin avulla.
Tutkimuksen mukaan sekä seurakunnan että kunnan varhaiskasvatuksen työalasta vastaavat työntekijät pitävät yhteistyötä tärkeänä ja kokevat yhteistä suunnittelua olevan nykyisellään liian vähän. Tutkimus toi esiin avoimen vuoropuhelun tärkeyden myös päätöksenteossa sekä kasvatusyhteistyön vahvistamisessa. Opetushallituksen antamat ohjeistukset eivät tutkimuksen mukaan ole edelleenkään tuttuja kaikissa varhaiskasvatusympäristöissä yhteistyöhaluista huolimatta.