Avausmarkkinointi ketjuyrityksessä
Jauhiainen, Paavo (2011)
Jauhiainen, Paavo
Lahden ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104254731
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104254731
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee avausmarkkinoinnin toteuttamista yrittäjä-kauppiaana ketjuyrityksessä. Työ on toteutettu samanaikaisesti suoritettavan Keskon kauppiasvalmennuksen yhteydessä. Opinnäytetyön tutkimusongelmana on, mitkä ovat Keskon ketjukonsernin kauppiaana toimivan yrittäjän mahdollisuudet luoda ja toteuttaa avausmarkkinointia? Tarkoituksena on selvittää aloittavan kauppiasyrittäjän ja kauppapaikkaa vaihtavan kauppiasyrittäjän avausmarkkinoinnin toteuttamista.
Teoriaosassa perehdytään päivittäistavarakauppaan ja ketjutoimintaan. Ensin käsi-tellään päivittäistavarakaupan nykytilaa, liiketoimintamalleja ja ketjuliiketoimintaa. Tässä pyritään antamaan kuvaus alan nykytilasta ja kuvaus toiminnan yleisestä ilmeestä.
Toisessa teoriaosiossa käsitellään markkinointia, joka aloitetaan yleisellä markkinoinnilla ja ketjumarkkinoinnilla. Tämän jälkeen keskitytään avaus- eli lanseerausmarkkinointiin ja markkinointiviestinnällä vaikuttamiseen. Tärkeänä osana työssä on ketju-, lanseerausmarkkinoinnin ja markkinoinnin yleisten toimintamallien ja -keinojen esille tuominen.
Opinnäytetyön empiirisessä osuudessa käsitellään case-yritysten toteutettuja avausmarkkinointitapahtumia. Syvähaastattelujen avulla selvitettiin millaista avausmarkkinointia on toteutettu. Opinnäytetyössä selvitettiin erilaisia tapoja toimia avausmarkkinoinnin parissa ja erilaisia tapoja toteuttaa avausmarkkinointia. Case tapauksia käsitellään erillisinä kappaleina lanseerausmarkkinoinnin yhteydessä, jokaisen tietopohjan osion jälkeen. Näin työllä yhdistetään johdonmukaisesti teoria ja käytännön havainnointi.
Avausmarkkinointiin löytyi opinnäytetyön kautta useita tärkeitä pääkohtia, jotka ovat olennaisia osia avausmarkkinoinnin suunnittelussa, toteutuksessa ja sen onnistumisessa. Opinnäytetyön tuloksena voidaan tiivistää lista, josta löytyvät ava-usmarkkinoinnin onnistumisen kannalta tärkeimmät osiot. Tätä listaa hyödyntämällä ja listan asiat toteuttamalla varmistetaan onnistunut avausmarkkinointi.
Teoriaosassa perehdytään päivittäistavarakauppaan ja ketjutoimintaan. Ensin käsi-tellään päivittäistavarakaupan nykytilaa, liiketoimintamalleja ja ketjuliiketoimintaa. Tässä pyritään antamaan kuvaus alan nykytilasta ja kuvaus toiminnan yleisestä ilmeestä.
Toisessa teoriaosiossa käsitellään markkinointia, joka aloitetaan yleisellä markkinoinnilla ja ketjumarkkinoinnilla. Tämän jälkeen keskitytään avaus- eli lanseerausmarkkinointiin ja markkinointiviestinnällä vaikuttamiseen. Tärkeänä osana työssä on ketju-, lanseerausmarkkinoinnin ja markkinoinnin yleisten toimintamallien ja -keinojen esille tuominen.
Opinnäytetyön empiirisessä osuudessa käsitellään case-yritysten toteutettuja avausmarkkinointitapahtumia. Syvähaastattelujen avulla selvitettiin millaista avausmarkkinointia on toteutettu. Opinnäytetyössä selvitettiin erilaisia tapoja toimia avausmarkkinoinnin parissa ja erilaisia tapoja toteuttaa avausmarkkinointia. Case tapauksia käsitellään erillisinä kappaleina lanseerausmarkkinoinnin yhteydessä, jokaisen tietopohjan osion jälkeen. Näin työllä yhdistetään johdonmukaisesti teoria ja käytännön havainnointi.
Avausmarkkinointiin löytyi opinnäytetyön kautta useita tärkeitä pääkohtia, jotka ovat olennaisia osia avausmarkkinoinnin suunnittelussa, toteutuksessa ja sen onnistumisessa. Opinnäytetyön tuloksena voidaan tiivistää lista, josta löytyvät ava-usmarkkinoinnin onnistumisen kannalta tärkeimmät osiot. Tätä listaa hyödyntämällä ja listan asiat toteuttamalla varmistetaan onnistunut avausmarkkinointi.