Helsingin kaupunginteatterin imago ja viestintä : kvalitatiivinen lähestymistapa teatterin kohderyhmän ja viestinnän tehokkuuden tutkimiseen
Lähde, Katja (2011)
Lähde, Katja
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105137712
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105137712
Tiivistelmä
Markkinointitutkimuksen tavoitteena oli Helsingin kaupunginteatterin nykyisen verkkosivuston ja uuden sivustoilmeen luonnosten arviointi. Lisäksi tavoitteena oli luoda syväluotaus eri kohderyhmien näkemyksiin teatterin brändistä ja viestinnästä yleisellä tasolla. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisten tietokoneavusteisten ryhmähaastattelujen avulla.
Tutkimuksen kohderyhmänä olivat 1) usein Helsingin kaupunginteatterissa käyvät nk. heavy-kävijät, 2) potentiaaliset eli harvoin tällä hetkellä teatterissa käyvät, mutta Helsingin kaupunginteatteri-myönteiset sekä 3) Helsingin kaupunginteatterin ei-kävijät, jotka kuitenkin käyvät aktiivisesti muissa teatterissa.
Markkinointitutkimuksen tuloksena saatiin yksityiskohtaista tietoa kävijöiden ja ei-kävijöiden tarpeista, toiveista ja ajatuksista nykyisen verkkosivuston ja uuden sivustoilmeen suhteen. Tutkimustulokset vahvistavat sen, että tarve verkkosivuston ulkoasun päivitykseen ja raikastamiseen on olemassa ja ajankohtainen. Muutospaine kohdistuu voittopuolisesti sivuston ulkoiseen ilmeeseen ja osittain sen toiminnallisuuteen. Sisällön suhteen tarve muutokseen on pienempi. Verkkosivustoa koskevan informaation lisäksi markkinatutkimus syvensi työn tilaajan ymmärrystä nykyisestä ja potentiaalisesta kohderyhmästään: erilaiset kohderyhmän edustajat tulivat eläväksi ja ymmärrys heidän tarpeidensa ja ajattelutapansa suhteen lisääntyi, mikä helpottaa jatkossa markkinoinnin suunnittelua ja toteutusta myös uusille kohderyhmille.
Tutkimuksen kohderyhmänä olivat 1) usein Helsingin kaupunginteatterissa käyvät nk. heavy-kävijät, 2) potentiaaliset eli harvoin tällä hetkellä teatterissa käyvät, mutta Helsingin kaupunginteatteri-myönteiset sekä 3) Helsingin kaupunginteatterin ei-kävijät, jotka kuitenkin käyvät aktiivisesti muissa teatterissa.
Markkinointitutkimuksen tuloksena saatiin yksityiskohtaista tietoa kävijöiden ja ei-kävijöiden tarpeista, toiveista ja ajatuksista nykyisen verkkosivuston ja uuden sivustoilmeen suhteen. Tutkimustulokset vahvistavat sen, että tarve verkkosivuston ulkoasun päivitykseen ja raikastamiseen on olemassa ja ajankohtainen. Muutospaine kohdistuu voittopuolisesti sivuston ulkoiseen ilmeeseen ja osittain sen toiminnallisuuteen. Sisällön suhteen tarve muutokseen on pienempi. Verkkosivustoa koskevan informaation lisäksi markkinatutkimus syvensi työn tilaajan ymmärrystä nykyisestä ja potentiaalisesta kohderyhmästään: erilaiset kohderyhmän edustajat tulivat eläväksi ja ymmärrys heidän tarpeidensa ja ajattelutapansa suhteen lisääntyi, mikä helpottaa jatkossa markkinoinnin suunnittelua ja toteutusta myös uusille kohderyhmille.