Asiakasprofiilitutkimus tuotebrändin hallinnassa case: Newtop Oy
Pyykkönen, Tuula (2011)
Pyykkönen, Tuula
Lahden ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104295375
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104295375
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan toimeksiantajan, Newtop Oy:n asiakasprofiilia, eli sitä, onko yrityksen olettamansa asiakasprofiili yhdenmukainen tutkitun asiakasprofiilin kanssa. Yrityksen asiakasprofiili selvitettiin käyttäen seuraavia kyselyitä ja menetelmiä: kuluttaja-, sisäänostaja- ja henkilökuntakyselyitä. Tarkoituksena on muodostaa selvä kuva siitä, mikä on Point2Point-tuotemerkin brändi-imago ja lisätä tätä kautta yrityksen brändi-identiteettiä sekä tuotemerkin tunnettavuutta.
Tämän opinnäytetyön teoriaosuudessa perehdytään aluksi brändiin ja sen imagoon. Lisäksi tutustutaan yrityksen identiteettiin ja tunnettavuuteen. Koska brändejä voidaan tutkia hyvin laajalti, rajattiin tähän työhön brändin imagon ja identiteetin vaikutus tuotebrändin hallinnassa. Teoriaosuudessa tämän lisäksi on myös kerrottu asiakkuuksista ja kuluttajien ostokäyttäytymisestä.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kyselylomakkeita ja syvähaastatteluja. Kuluttajahaastattelut tehtiin kyselylomakkeiden avulla, joiden avulla selvitettiin brändi-imagoa. Myös sisäänostajajien kyselyjen avulla paneuduttiin brändi-imagoon. Henkilökuntahaastattelujen tavoitteena oli brändi-identiteetin tutkiminen. Lopuksi yhteenvedossa pohdittiin asiakasprofiilia kuluttaja-, sisäänostaja- ja henkilökuntakyselyjen pohjalta.
Tämän opinnäytetyön teoriaosuudessa perehdytään aluksi brändiin ja sen imagoon. Lisäksi tutustutaan yrityksen identiteettiin ja tunnettavuuteen. Koska brändejä voidaan tutkia hyvin laajalti, rajattiin tähän työhön brändin imagon ja identiteetin vaikutus tuotebrändin hallinnassa. Teoriaosuudessa tämän lisäksi on myös kerrottu asiakkuuksista ja kuluttajien ostokäyttäytymisestä.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kyselylomakkeita ja syvähaastatteluja. Kuluttajahaastattelut tehtiin kyselylomakkeiden avulla, joiden avulla selvitettiin brändi-imagoa. Myös sisäänostajajien kyselyjen avulla paneuduttiin brändi-imagoon. Henkilökuntahaastattelujen tavoitteena oli brändi-identiteetin tutkiminen. Lopuksi yhteenvedossa pohdittiin asiakasprofiilia kuluttaja-, sisäänostaja- ja henkilökuntakyselyjen pohjalta.