Haastavat kasvatustilanteet päiväkodissa : Henkilökunnan kokemuksia
Nummelin, Tanja (2020)
Nummelin, Tanja
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002212640
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002212640
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli tutkia työntekijöiden kokemuksia haastavista kasvatustilanteista, heidän kokemien tilanteiden yleisyyttä sekä työntekijöiden kokemuksia koulutuksen ja resurssien riittävyydestä.
Tutkimus oli kvantitatiivinen ja se toteutettiin Eurajoen kunnassa sijaitsevan varhaiskasvatusyksikön henkilökunnalle. Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeella, jonka kyselyyn vastannut työntekijä palautti suljetussa kirjekuoressa. Kyselylomakkeista saatu aineisto analysoitiin. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin varhaiskasvatusta, lapsen sosiaalis-emotionaalista kehitystä ja haastavia kasvatustilanteita. Lisäksi teoriaosuudessa käsiteltiin haastavien kasvatustilanteiden syitä, ilmenemistä, ennaltaehkäisyä ja kohtaamista.
Opinnäytetyön tulosten perusteella haastavat kasvatustilanteet näkyivät arjessa monin eri tavoin, kuten psyykkisenä ja fyysisenä väkivaltana. Haastavia kasvatustilanteita esiintyi eniten siirtymätilanteissa ja vapaan leikin aikana. Noin puolet kyselyyn vastanneista koki saavansa riittävästi tukea ja koulutusta haastavien kasvatustilanteiden kohtaamiseen. Lähes kaikki kyselyyn vastanneet (95,7 %) koki saavansa tiimiltään riittävästi tukea.
Tutkimus oli kvantitatiivinen ja se toteutettiin Eurajoen kunnassa sijaitsevan varhaiskasvatusyksikön henkilökunnalle. Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeella, jonka kyselyyn vastannut työntekijä palautti suljetussa kirjekuoressa. Kyselylomakkeista saatu aineisto analysoitiin. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin varhaiskasvatusta, lapsen sosiaalis-emotionaalista kehitystä ja haastavia kasvatustilanteita. Lisäksi teoriaosuudessa käsiteltiin haastavien kasvatustilanteiden syitä, ilmenemistä, ennaltaehkäisyä ja kohtaamista.
Opinnäytetyön tulosten perusteella haastavat kasvatustilanteet näkyivät arjessa monin eri tavoin, kuten psyykkisenä ja fyysisenä väkivaltana. Haastavia kasvatustilanteita esiintyi eniten siirtymätilanteissa ja vapaan leikin aikana. Noin puolet kyselyyn vastanneista koki saavansa riittävästi tukea ja koulutusta haastavien kasvatustilanteiden kohtaamiseen. Lähes kaikki kyselyyn vastanneet (95,7 %) koki saavansa tiimiltään riittävästi tukea.